Żyjemy w czasach, w których coraz mniej popularne jest odwiedzanie sklepów stacjonarnych i odkrywanie w ten sposób najnowszych krzyków mody. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta: jest to spowodowane przede wszystkim brakiem czasu oraz konkurencyjnymi cenami podobnych produktów dostępnych w Internecie, jak również zwyczajne lenistwo z naszej strony. Ile zajęłoby nam odwiedzenie wszystkich sklepów w celu znalezienia odpowiedniego modelu lub dobranie rozmiarów? Po raz kolejny dostajemy odpowiedź, która nie bardzo nas satysfakcjonuje: najprawdopodobniej cały dzień.

Czasy się zmieniają i przychodzą nowe rozwiązania dla nas konsumentów, jak również dla sprzedawców. Głównym źródłem zainteresowania jest Internet. Na chwilę obecną każdy go zna i praktycznie każdy ma do niego dostęp, czy to na laptopie czy konsoli, a nawet w telefonie. Internet jest wszechobecny, dostępny nawet w formie darmowej na przystankach autobusowych. Większość sprzedawców zdecydowała się iść za obecnymi „trendami” jeśli chodzi o formę handlu, umieszczając swoje produkty na specjalnie przygotowanych dla nich stronach www. Zadam Ci kolejne pytanie, czy to wszystko? Tworzymy swój sklep/stronę i na tym koniec? Nie, to dopiero początek.

Zapraszam Cię do przeczytania artykułu, który specjalnie przygotowaliśmy z myślą o sprzedawcach i ludziach, którzy nigdy nie zagłębiali się w temat optymalizacji. Mam nadzieję, że tym sposobem przybliżę ci proces zadbania i optymalizowania swojej strony internetowej.

W jaki sposób sprawdzić jak działa nasza strona?

Cieszę się, że zostałeś z nami, dlatego też przejdźmy od razu do punktu drugiego. W jaki sposób sprawdzić jak działa nasza strona internetowa ? Jest wiele sposobów oraz wiele narzędzi, które są udostępniane za darmo lub też za dodatkową opłatą, lecz które wybrać?

Osobiście polecam na pewno sprawdzić PageSpeed Insights narzędzie wypuszczone przez znaną i lubianą firmę Google. Jest to bardzo przydatne narzędzie, które ocenia szybkość działania naszej stronie na komputerze jak i na urządzeniach przenośnych. W rezultacie dostajemy całą rozpiskę rzeczy, które można poprawić, by strona chodziła szybciej. Diagnoza jest postawiona i już można z takimi wynikami zacząć optymalizację. Jest pewien haczyk, często nasz wynik jest obniżany o punkty w dół przez rozwiązania, które udostępnia sam Autor oprogramowania. Jedną z takich rzeczy jest kod Google Analitycs, które też przygotowuje dla nas raport np. z wejść na stronę. W każdym razie trzeba uważać na wyniki. Przy okazji jak jesteśmy przy wynikach możemy, pokazać wyniki naszych kolegów po fachu.

Przekaz musi być prosty i klarowny, tak by każdy bez problemu był go w stanie zrozumieć. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby dorzucić do tego odrobinę kreatywności w celu zapoznania możliwie szerokiego grona użytkowników z Twoją marką. Forma przekazu musi być odpowiednio dobrana do grupy docelowej oraz stawianego przed nią celu - uwzględniając przy tym aktualnie panujące trendy. Czasem wystarczy świeże spojrzenie specjalisty by ustalić tą najbardziej efektywną, jednak najczęściej jest to proces wymagający zaangażowania kilku osób i regularnej „burzy mózgów”.

Czy wszystko jest w porządku?

Czy po odebraniu swojego sklepu internetowego czy też zwykłej strony sprawdziłeś, czy wszystko jest zgodne z projektem? Właśnie, problem polega na tym, że ludzie po otrzymaniu wersji testowej sklepu nie testują swojego narzędzia. Nie porównują projektu z makietami, które zostały przez nich zatwierdzone, co sprawia, że śmiało można się spodziewać problemów. Jak wiadomo każdy problem działa na naszą niekorzyść, więc polecam sprawdzić stronę przed odbiorem na serwerze testowym, zebrać nasze wszystkie uwagi, a następnie zgłosić je w celu ponownego sprawdzenia. Niestety, nie każda firma posiada testera oprogramowania, a my jako sprzedawcy nie chcemy kupować kota w worku prawda? Jest do dosyć istotny element gdy na starcie możemy naprawić rzeczy, które mogą nam zmniejszyć czas spędzony na stronie.

Warto również zwrócić uwagę na rozmieszczenie wszystkich pasków nawigacyjnych lub też obrazów, na które klient na pewno będzie zwracał uwagę (według przeprowadzonych badań zapamiętujemy aż 27% rzeczy, które widzimy). Nagłówki to też niezwykle istotna część strony: zwracamy na nie uwagę w pierwszej kolejności, gdy chcemy się dowiedzieć czy trafiliśmy pod (właściwy) wskazany adres. Dodatkowo możemy wychwycić różne rzeczy typu zły układ strony, obrazów czy też źle dobrane czcionki. Musimy pamiętać również o tym, że pewne rzeczy będą inaczej wyglądać na projekcie, a na stronie internetowej. Takimi rzeczami będzie np. czcionka. Czcionka często inaczej się renderuje w programie graficznym, a inaczej w przeglądarce. Warto też przy odbiorze strony zgłosić wyniki z naszego narzędzia do optymalizacji do sprzedawcy, wtedy będziemy pewni, że strona będzie poprawiona a my nie ponosić żadnych dodatkowych kosztów.

Testy

Od zawsze wiadomo, że najlepsze testy robią użytkownicy poruszający się po naszym sklepie lub portalu. Są oni nieprzewidywalni, często wyłapują błędy, do których nawet programista nie jest w stanie przy testowaniu dojść. Testy funkcjonalne strony dzielimy na kilka kategorii:

Sposób 1. Oparte na celu

Są to testy, w których skupiamy się głównie na sprawdzeniu np. poprawności działania naszego koszyka, czyli od samego początku dodania produktu do finalizacji zakupu, tj. otrzymania wiadomości potwierdzającej złożenie zamówienia.

Sposób 2. Testy śledzenia wzorku użytkownika

Jest wiele narzędzi, które nagrywają działania użytkowników na poszczególnych stronach i pokazują np. jak długo osoba szuka danego produktu lub odpowiedniej treści.

Sposób 3. Luźne testy

Testy bez określonego celu: sprawdzamy wszystko, co zawiera strona i staramy się znajdować jak najwięcej nieprawidłowości, może być to np. odkrycie błędnych znaków w stopce lub krzywej ramki w koszyku.

Osobiście uważam, że takie testy może robić każdy zwykły użytkownik, lecz najczęściej taka osoba wie jak wygląda taki proces. Sprawdzanie samemu jest najtańszą i najszybszą metodą znalezienia błędów.

Warto również sprawdzić, jak nasza strona funkcjonuje w innych wyszukiwarkach i jeżeli mamy obsługę responsywną - jak działa na urządzeniach przenośnych, przechodząc przez wszystkie punkty, które wymieniłem wyżej, zwracając uwagę na wyświetlanie obrazków lub poprawność zamieszczonego tekstu na stronie. Testy strony na pewno poprawią wygląd oraz działanie naszego sklepu pod względem wizualnym jak i funkcjonalnym, co da nam lepsze wyniki i więcej klientów, chętnie powracających do naszego sklepu internetowego.

Czy to wszystko?

Testowanie oraz optymalizacja stron w dzisiejszych czasach to temat tak rozległy, że można by się rozpisywać tutaj przez wiele godzin. Ważne w tym wszystkim jest podjęcie odpowiednich działań, które polepszą efektywność naszej witryny, poprzez podwyższenie sprzedaży naszych produktów, powodując większy zysk. Nie jesteśmy w stanie tego zrobić ze stroną, która nie jest wystarczająco sprawna i nie można na niej nawigować lub też odpycha swoją oprawą graficzna lub treściami, które są na niej zamieszczone. Aby nadążyć w przestrzeganiu standardów, które panują i które wyznaczają największe marki, warto brać przykład i inwestować swój czas i pieniądze. Wiadome jest nie od dziś, że piramid nie zbudowali w jeden dzień więc testujmy, sprawdzajmy i jeszcze raz testujmy.

Netgraf
Opcjonalnie
Zamknij
Opcjonalnie