Dobry sklep internetowy

Myślisz o założeniu swojego pierwszego sklepu internetowego i — jak każdy na Twoim miejscu — chciałbym, by był on jak najlepszy. Niestety, jest to określenie względne dla osób, które nie miały zbyt dużego doświadczenia lub nie posiadają go w ogóle. Co to oznacza, że sklep ma być jak najlepszy? Jak założyć sklep internetowy, który będzie spełniać wymagania nie tylko Twoje, ale też Twoich klientów? Pomimo tego, że sam osobiście nie będziesz tworzyć sklepu, to wiedza zawarta w tym artykule przyda Ci się w całym procesie projektowania sklepu internetowego. Wtedy będziesz wiedzieć czego oczekiwać i jak sprawdzać wyniki pracy firmy, która taki sklep będzie tworzyć.

Cudzysłów

Jakie są cechy dobrego sklepu internetowego?

Najlepsze sklepy internetowe to takie, w których klienci potrafią szybko i intuicyjnie poruszać się po architekturze sklepu, oraz znaleźć poszukiwany produkt i niezbędne informacje o nim. W najlepszym sklepie internetowym użytkownicy bezproblemowo przejdą przez koszyk i zapłacą ulubionym sposobem płatności, a paczkę odbiorą w paczkomacie lub w domu. Dobry sklep to również dobre narzędzie pracy dla administratora, a co za tym idzie, to oprogramowanie pozwalające na szybkie i bezproblemowe zarządzanie kategoriami produktowymi oferującymi szereg integracji oraz możliwości promocji w internecie.

Biznesman

A więc dobry sklep internetowy to taki który:

  • Wzbudza zaufanie.
  • Jest użyteczny.
  • Łatwo i szybko odnajduje się w nim szukane produkty lub informacje.
  • Posiada dobrą strukturę menu oraz wyszukiwarkę.
  • Szybko się ładuje i szybko działa.
  • Posiada szereg integracji.
  • Ma łatwą i zapamiętywaną nawigacje.
  • Świetnie korzysta się z niego na telefonie.
  • Ułatwia kontakt klienta ze sprzedawcą.
  • Ma estetyczny i spójny projekt graficzny.

Skoro już wiesz, jaki powinien być Twój sklep, postaram się opisać, na co warto zwrócić uwagę podczas procesu projektowania sklepu internetowego.

Dobry sklep internetowy

Tworzenie sklepu internetowego wymaga czasu — również Twojego

Chcesz mieć dobrze dopracowany sklep internetowy? To wymaga dużo Twojego zaangażowania, gdyż sklep ma sprzedawać produkty, które Ty sam znasz najlepiej.

Zacznij od pytania, czy masz czas, by zbudować sklep. Owszem posiadamy w naszej ofercie sklepy pod klucz i stworzymy wszystkie rzeczy wymienione w tym artykule. Z dużym prawdopodobieństwem zrobimy to lepiej od Ciebie. Jedynym istotnym problemem jest to, że być może budżet nie pozwala Ci na realizację całego pakietu dostępnego dla klientów indywidualnych.

Zakładając, że masz bardzo dużą wiedzę o swoich produktach, na opisanie i przekazanie nam jak najwięcej informacji, powinieneś przeznaczyć minimum 8 godzin. Pamiętaj, że im więcej informacji nam przekażesz, tym lepiej spełnimy Twoje oczekiwania oraz sklep internetowy zostanie wykonany w lepszej jakości.


Laptop sklep internetowy

Nie robisz sklepu internetowego dla siebie, tylko dla swoich klientów!

Bardzo często zapominasz o najważniejszej rzeczy. Mianowicie, żeby przy akceptacji projektów graficznych czy makiet postarać się zapomnieć o swoich preferencjach. Pamiętaj, że ze sklepu nie będziesz korzystać Ty, tylko Twoi klienci, a oni w porównaniu do Ciebie nie wymyślili całej struktury i rozmieszczenia informacji na sklepie i nie mają bladego pojęcia, że kategoria Bielizna znajduje się w kategorii głównej Pozostałe i że filtr z rozmiarem jest na samym dole.

Intuicyjne zaprojektowanie strony internetowej nie jest proste, ale bardzo ważne. Jeżeli nie posiadasz wystarczającej wiedzy na temat projektowania sklepów internetowych — zaufaj wykonawcy, a jednocześnie staraj się poszerzać swoją wiedzę. To jak z budowaniem domu — dobrze wiedzieć co i jak się powinno robić, aby potem spać spokojnie. Uwierz mi, że widziałem nie jeden bardzo źle zaprojektowany sklep. Nasza firma projektuje sklepy na podstawie bardzo trafnych uwag, które wcześniej nam umykały. Na podstawie naszych doświadczeń budujemy własną firmę w internecie.

Jakie są cechy dobrego sklepu internetowego?

Pewnie dobrze już wiesz, że koszt i jakość wykonania sklepu mogą być bardzo różne. Jak zatem dobrze wybrać firmę, która stworzy dla Ciebie sklep internetowy?

  • Wybierz od 3 do 5 firm, do których wyślesz zapytanie ofertowe.
  • Przy wyborze firmy zwracaj uwagę na zrealizowane projekty, wejdź na już działające, wykonane przez firmę sklepy i spróbuj coś kupić. Sprawdź je również na telefonie, oceniaj przede wszystkim użyteczność tych sklepów oraz ogólną estetykę i funkcjonalność.
  • Jeżeli firma w większości opiera swoją ofertę na e-commerce to dobry znak. Jeżeli w portfolio tej firmy znajdziesz ok. 20 ładnych stron i jeden ładny sklep to raczej pewne, że mają dobrego grafika, lecz nie mają dużego doświadczenia w projektowaniu sklepów internetowych. Ty powinieneś znaleźć kogoś, kto się doskonale na tym zna.



e-commerce

Przygotuj dokładnie zapytanie ofertowe, a w nim zamieść:

  • Informacje na temat Twojej firmy i sprzedawanych produktów.
  • Pytanie o oprogramowanie, aktualizacje, hosting i pomoc techniczną.
  • Informacje o ilości widoków, które będą projektowane. Polecam, aby w zakresie były minimum trzy najważniejsze widoki, czyli strona główna, listing produktów, karta produktu oraz ewentualnie projekt strony informacyjnej.
  • Dowiedz się, jakie możliwości ma sklep, pod kątem integracji z płatnościami i kurierami. Standardem jest integracja np. z Tpay lub Payu oraz integracje z popularnymi firmami kurierskimi tj. Inpost, DHL itp.
  • Zapytaj się o możliwości ustawienia promocji i rabatów.
  • Poproś o demo panelu administracyjnego lub o prezentacje. Ważne, aby oprogramowanie było łatwe w użytkowaniu dla Ciebie — by łatwo dodawało się produkty i obsługiwało zamówienia.
  • Jeżeli masz już jakiś program magazynowy, dopytaj się o integrację. W ramach rozwoju Twojego sklepu będzie to bardzo przydatne w przyszłości.
  • Dowiedz się, czy istnieje możliwość tworzenia dedykowanych rozwiązań dla sklepu. Jeżeli masz takie potrzeby, opisz je. Jeżeli nie, dowiedz się, czy w przyszłości będzie taka możliwość. Jak taka możliwość istnieje, poproś o przykłady realizacji takich niestandardowych rozwiązań. Niestety często dopiero później okazuje się, że wszystko jest „niemożliwe”.
  • Wypisz listę wszystkich funkcjonalności, które chciałbyś mieć na stronie Twojego sklepu np. aktualności, newsletter, filtrowanie produktów, wyskakujące pop-upy, warianty produktów itp.
  • Wyślij przykłady sklepów, które Ci się podobają i zaznacz konkretnie, jakie elementy podobają Ci się najbardziej, jaką funkcjonalność chcesz na przykład z takiego sklepu umieścić na swojej stronie.
  • Zdobądź informację o aktualizacjach oprogramowania i o pomocy technicznej.
  • Dowiedz się, ile zajmie czas realizacji projektu. Indywidualny sklep wykonuje się, przy wszystkich etapach realizacji i akceptacji, od około 1 do 2 miesięcy. Jeżeli firma poda bardzo krótki czas realizacji, może się okazać, że Twój sklep będzie tylko kopią jakiegoś szablonu z pozamienianymi zdjęciami. Wtedy realizacja nie powinna kosztować więcej niż tysiąc złotych.

Ponadto zadzwoń do sklepu internetowego firmy z dobrym portfolio i zapytaj się o referencje. Spotkaj się osobiście, a jeżeli jesteś z innego miasta, umów się na wideokonferencję. Dobrze mieć firmę, która zajmie się Twoim biznesem na tyle niedaleko, żeby spotkanie osobiste nie było problemem. To najlepszy sposób na rozpoznanie i otrzymanie odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.

Funkcje, które powinien posiadać Twój sklep internetowy

Bez względu co będziesz sprzedawać, zwróć uwagę, żeby Twój sklep miał minimum 90% tych funkcjonalności, które opisuję poniżej. Ich brak będzie sugerować, że program nie jest rozwijany, Ponadto, pomimo że dziś nie będziesz potrzebował pewnych funkcji, istnieje bardzo duża szansa, że będziesz potrzebować ich jutro. Być może w przyszłości znajdziesz fantastyczną hurtownię, ale Twój sklep nie będzie posiadał możliwości integracji z nią lub na przykład w oprogramowaniu nie ma opcji obsługi wariantów, a w Twoim asortymencie pojawiły się produkty, które wyłącznie w ten sposób można sprzedawać.

Oto lista funkcji, jakie powinien posiadać dobry sklep internetowy:

  • Responsywna wersja sklepu, czyli dostosowanie do urządzeń mobilnych.
  • Integracja z szybkimi płatnościami np. Tpay, PayPal, PayU.
  • Integracje z obsługą kart płatniczych.
  • Integracje z najpopularniejszymi kurierami jak InPost, DHL i innymi. Warto mieć zarówno zintegrowaną obsługę kurierską jak i dostawę do paczkomatów.
  • Możliwość integracji z hurtowniami.
  • Możliwość integracji z programami magazynowo-księgowymi np. Raks.
  • Możliwość wystawiania faktur i dokumentów sprzedaży poprzez sklep.
  • Funkcja obsługi magazynu, czyli stanów magazynowych i ich kontrola.
  • Integracje z Allegro.
  • Integracje z najpopularniejszymi porównywarkami cen jak Ceneo, czy Nokaut.
  • Integracje z Google Merchant, potrzebne do reklam CPC w Google.
  • Osiągnięcie przez wybrany sklep zielonego wyniku (powyżej 85 punktów) w Google test speed.
  • Funkcja ulubionych/przechowalni z prostym dodaniem produktu do koszyka.
  • Funkcja konfiguracji i optymalizacji sklepu pod kątem SEO.
  • Funkcja promocji produktów, ustalania rabatów i kodów rabatowych.
  • Funkcja dodania kodów kreskowych i nr katalogowego do bazy produktów.
  • Funkcja tworzenia wariantów i opcji dla produktów.
  • Krótki proces zamawiania wraz z możliwością kupienia bez rejestracji.
  • Filtry w liście produktów umieszczonych na sklepie, które samemu można definiować i tworzyć.
  • Oznaczenia produktów jako promocja, nowość, polecany produkt lub inne formy wyróżnienia produktów.
  • Łatwy system banerowy, który sam obsłużysz i dodasz zdjęcia.
  • Moduł aktualności lub bloga.
  • Możliwość definiowania statusów zamówień i edytowania powiadomień.
Notatki

Być może na tę chwilę nie potrzebujesz wszystkich tych funkcji albo nawet nie wiesz, co niektóre rzeczy oznaczają. Zaufaj mi — jeżeli Twoja sprzedaż w internecie będzie się rozwijać, prędzej czy później będziesz tych funkcji potrzebować. Nasze oprogramowanie sklepu internetowego Sellingo posiada wszystkie wymienione funkcje, a nawet dużo więcej.

Kliknij tutaj

Usługi, które powinieneś posiadać wraz z oprogramowaniem sklepu internetowego


Częste aktualizacje

Rynek e-commerce to najbardziej dynamicznie rozwijający się rynek na świecie. Tak samo jak szybko rozwija się sprzedaż internetowa w Polsce, równie szybko rozwija się i oprogramowanie, które powinno podążać za trendami na rynku oraz poszerzać i udostępniać coraz lepsze funkcjonalności. Dowiedz się, czy Twój sklep jest aktualizowany. Jeśli tak, to zapytaj się o change logi, aby móc to zweryfikować.

Pomoc techniczna

Nawet jako doświadczony sprzedawca możesz potrzebować pomocy z różnymi sprawami, np. zgłaszać błędy, które zawsze mogą się pojawić. Bardzo istotne jest to, żebyś mógł otrzymać wsparcie wtedy kiedy go potrzebujesz. Dowiedz się, na jakiej zasadzie prowadzone jest wsparcie, już po uruchomieniu sklepu. Sprawdź, na co możesz liczyć ze strony firmy projektującej Twój sklep i miej to koniecznie zapisane na umowie.

Gwarancja

Miej przynajmniej 12-miesięczną gwarancję na sklep, sprawdź, czy w umowie doprecyzowane są kwestie terminów wdrożeń poprawek i czy podzielone są ze względu na priorytety, np. błędy krytyczne powinny być naprawiane szybko.

sklep internetowy

Szybki i stabilny serwer

Szybkość i stabilność działania sklepu zależy właśnie od tego czy serwer, na którym będzie Twój sklep, będzie odpowiednio szybki i wydajny. Zapytaj o to czy na serwerze są backupy, czyli kopie zapasowe sklepu oraz bazy danych na wypadek awarii. Dowiedz się, jak często kopie zapasowe są wykonywane.

Możliwość rozwijania sklepu wraz z potrzebami

Każdy biznes zakłada się po to, aby się rozwijał. Ty też taki załóż! Upewnij się, czy firma zajmująca się Twoim sklepem internetowym dysponuje wiedzą i umiejętnościami, aby w razie potrzeby wykonać rozwiązania dodatkowe, które nie figurują w standardowych funkcjonalnościach sklepu. Potwierdzenia zweryfikuj na podstawie przykładowych wykonanych realizacji.

Jeżeli masz wybraną firmę, która wie jak zaprojektować stronę internetową, w sposób by działała ona efektywnie i wiesz, że oprogramowanie spełnia Twoje wymagania — jest rozwijane i skalowalne, jesteś gotowy podpisać umowę z wykonawcą. Teraz otrzymasz brief lub prośbę od wykonawcy o przesłanie wytycznych do projektowania.

Jak przygotować wytyczne do zaprojektowania sklepu internetowego?

Dobrze przygotowane wytyczne pozwolą wykonawcy na zaprojektowanie sklepu internetowego, który będzie spełniał Twoje oczekiwania i wymagania oraz pozwoli poświęcić więcej czasu na dopracowywanie elementów przez grafika, ponieważ nie będzie on musiał zastanawiać się jak rozmieścić elementy na sklepie. Oczywiście grafik powinien posiadać doświadczenie i wiedzę z zakresu User Experience na tyle, korygował pomysły i rzeczy przez Ciebie nie do końca przemyślane.

Oto lista zadań, które powinieneś wykonać i wysłać:

Prosta na przykład narysowana makieta z rozmieszczeniem elementów, jakie chciałbyś umieścić na stronie. Prosty zarys może bardzo ułatwić pracę grafikowi. Oczywiście możesz spróbować pokusić się o lepszą makietę i skorzystać na przykład z UXPina lub innego programu do tworzenia projektów UX.

  • Pełna struktura kategorii wraz z kategoriami głównymi i podkategoriami.
  • Logo w wektorach, czyli w formacie SVG lub PDF, ostatecznie w PNG.
  • Cechy wyróżniające sklep np. darmowa dostawa, wydłużony zwrot, możliwość odbioru w punkcie itp.
  • Lista produktów, które chcesz promować najlepiej z treścią, zdjęciami lifestyle’owymi i ceną promocyjną.
  • Lista kategorii, które chciałbyś promować, np. mogą one znaleźć się na stronie głównej.
  • Lista sklepów, które Ci się podobają z zaznaczeniem, jakie elementy i funkcje Ci się podobają i co chciałbyś mieć na własnej stronie sklepu internetowego. Pamiętaj, że nie wolno kopiować! Możemy się tylko inspirować danym przykładem.
  • Lista podstron i elementów stopki, jakie będą zamieszczone w Twoim sklepie internetowym.
  • Inne uwagi lub elementy, na które grafik powinien zwrócić uwagę.

Tak przygotowany plan wyślij najlepiej w jednym e-mailu. Dzięki temu, że nasza firma dostaje dużo fajnych wytycznych, czas na wykonanie projektu graficznego sklepu wykorzystujemy lepiej, ponieważ nie musimy tracić czasu na poszukiwania materiałów czy dokonywania większej liczby poprawek, a więc dobrze przygotowany brief z Twojej strony przekłada się na lepiej wykonany sklep, który szybciej trafi w Twój gust. Po przesłaniu wszystkich wytycznych po pewnym czasie dostaniesz projekt graficzny do akceptacji.

Kobieta biznesu

Akceptacja projektu graficznego sklepu internetowego

Przyszedł dzień, w którym otrzymujesz na e-mail informację o wykonanym projekcie graficznym. Taki projekt powinieneś otrzymać w rozmiarze rzeczywistym w rozdzielczości full HD tak, aby móc zobaczyć jak projekt wygląda w proporcji 1:1 na Twoim komputerze. Najlepszą praktyką, którą nasza firma stosuje wszędzie tam, gdzie pozwala na to budżet, jest podejście do projektowania „mobile first”, czyli najpierw projektujemy sklep na telefony, a dopiero potem na komputery stacjonarne. Jest to powszechna praktyka, dlatego że ilość użytkowników korzystających i robiących zakupy przez telefon wzrasta w dynamicznym tempie. W zależności od tego, jaką branżę bierzemy pod uwagę, te proporcje będą wahać się od 51 do 70% we Francji czy Hiszpanii. We Włoszech te proporcje są w granicach 90%.

Przygotowany projekt strony internetowej powinien być przedstawiony w taki sposób, aby można było kliknąć wybrany fragment zdjęcia i dodać komentarz.

Przy akceptacji i wysyłaniu uwag kieruj się kilkoma zasadami:

  • Nie spiesz się — przemyśl swoje uwagi i weź pod uwagę fakt, że sklep oczywiście musi ci się podobać, ale to nie Ty będziesz w nim kupować.
  • Pisz konkretnie! Uwaga w stylu „nie podoba mi się” nie pomoże. Każdy ma inny gust, a odcieni kolorów są tysiące, więc musisz pisać konkretnie.
  • Prześlij projekt znajomym z prośbą o uwagi. Zbierz wszystkie sugestie i przeanalizuj je. Następnie wyślij te komentarze, z którymi się zgadzasz i które będą wchodzić w zakres wykonywanych prac.
  • Zwracaj uwagę na czytelność. Odstępy między sekcjami powinny być odpowiednie i równe. Spowoduje to, że projekt zyska na czytelności.
  • Na projekcie nie powinno być więcej niż dwa różne rodzaje czcionek.
  • Logo powinno być po lewej lub na środku a koszyk, wyszukiwarka i ulubione po prawej.
  • Jeżeli nie masz bardzo dużo kategorii głównych, menu sklepu internetowego powinno być poziome wraz z wysuwanymi podkategoriami.
  • Banery i grafiki powinny być do siebie dopasowane i tworzyć jedną spójną kompozycję.
  • Najważniejsze cechy tj. darmowa dostawa czy kontakt powinny znajdować się pod menu lub zaraz pod głównym banerem.
  • Staraj się, aby strona główna nie była przeładowana. Niech każdy element znajdujący się na stronie internetowej sklepu ma sens i określony cel. Nie wrzucaj elementów na zasadzie zapychaczy. Lepiej zrobić jeden duży baner z czymś konkretnym i dodać ewentualnie najważniejsze cechy produktu, niż na siłę dodawać 20 produktów i 10 banerów. Gdy strona będzie przeładowana treściami, nikt tego nie przeczyta, a sama strona będzie się dużo dłużej ładować.
  • Pamiętaj, aby propozycje dokonywanych zmian opisywać dokładnie, tak aby grafik mógł zrozumieć, co chcesz osiągnąć. Na przykład: jeżeli masz problem z wytłumaczeniem, jaki chcesz kolor, wyślij zdjęcie koloru, który Ci się podoba; jeżeli nie podoba Ci się zdjęcie na banerze, podeślij kilka które Ci się podobają, wtedy grafik wtedy wybierze najodpowiedniejsze do tego celu.

Gotowy, wzbudzający zaufanie, atrakcyjny, czytelny i użyteczny projekt sklepu internetowego

Mam nadzieje, że właśnie taki będzie projekt Twojego sklepu internetowego. Mam też nadzieje, że artykuł, który napisałem, przyczynił się do tego oraz że wybrałeś dobrą firmę, które zrealizuje Twoje plany. A może to my będziemy tą firmą? Już nie możemy się doczekać kolejnych wyzwań e-commerce!

A tymczasem przedstawiamy projekty, które my zrealizowaliśmy i może posłużą Ci do inspiracji.

tekst z edytora
Zobacz Case Study
slider3 sample
tekst z edytora
Zobacz Case Study
slider3 sample
Netgraf
Opcjonalnie
Zamknij
Opcjonalnie