Myślisz o założeniu swojego pierwszego sklepu internetowego i — jak każdy na Twoim miejscu — chciałbyś, by był on jak najlepszy? Niestety, jest to określenie względne dla osób, które nie miały zbyt dużego doświadczenia lub nie posiadają go w ogóle. Co to oznacza, że sklep ma być jak najlepszy? Jak założyć sklep internetowy, który będzie spełniać wymagania nie tylko Twoje, ale też Twoich klientów?
Prawdopodobnie sam nie będziesz projektował swojego sklepu, ale z pewnością wiedza zawarta w tym artykule przyda Ci się w calym procesie tworzenia sklepu internetowego. Dzięki niej będziesz wiedzieć, czego oczekiwać od firmy zajmującej się projektowaniem e-commerce i jak sprawdzać wyniki pracy osób, pracujących nad Twoim sklepem.
Współpraca z Netgraf okazała się słusznym wyborem. Razem stworzyliśmy funkcje, dzięki którym zwiększyliśmy sprzedaż w sklepie online. Nowe możliwości zapewniły wzrost zadowolenia naszych klientów, a tym samym wpłynęły w znaczący sposób na satysfakcję pracowników.
Najlepsze sklepy internetowe to takie, w których klienci potrafią szybko i intuicyjnie poruszać się po architekturze sklepu, oraz znaleźć poszukiwany produkt i niezbędne informacje o nim. W najlepszym sklepie internetowym użytkownicy bezproblemowo przejdą przez koszyk i zapłacą ulubionym sposobem płatności, a paczkę odbiorą w paczkomacie lub w domu. Dobry sklep to również sprawdzone narzędzie pracy dla administratora. To oprogramowanie pozwalające na szybkie i bezproblemowe zarządzanie kategoriami produktowymi, promocjami oraz szeregiem integracji.
Skoro już wiesz, jaki powinien być Twój sklep, postaram się opisać, na co warto zwrócić uwagę podczas procesu projektowania sklepu internetowego.
Chcesz mieć dobrze dopracowany sklep internetowy? To wymaga dużo Twojego zaangażowania, gdyż sklep ma sprzedawać produkty, które Ty sam znasz najlepiej.
Zacznij od pytania, czy masz czas, by zbudować sklep. Owszem posiadamy w naszej ofercie sklepy pod klucz i stworzymy wszystkie rzeczy wymienione w tym artykule. Z dużym prawdopodobieństwem zrobimy to lepiej od Ciebie. Jedynym istotnym problemem jest to, że być może budżet nie pozwala Ci na realizację całego pakietu dostępnego dla klientów indywidualnych.
Zakładając, że masz bardzo dużą wiedzę o swoich produktach, na opisanie i przekazanie nam jak najwięcej informacji, powinieneś przeznaczyć minimum 8 godzin. Pamiętaj, że im więcej informacji nam przekażesz, tym lepiej spełnimy Twoje oczekiwania oraz sklep internetowy zostanie wykonany w lepszej jakości.
Bardzo często zapominasz o najważniejszej rzeczy. Mianowicie, żeby przy akceptacji projektów graficznych czy makiet postarać się zapomnieć o swoich preferencjach. Pamiętaj, że ze sklepu nie będziesz korzystać Ty, tylko Twoi klienci, a oni w porównaniu do Ciebie nie wymyślili całej struktury i rozmieszczenia informacji na sklepie i nie mają bladego pojęcia, że kategoria Bielizna znajduje się w kategorii głównej Pozostałe i że filtr z rozmiarem jest na samym dole.
Intuicyjne zaprojektowanie strony internetowej nie jest proste, ale bardzo ważne. Jeżeli nie posiadasz wystarczającej wiedzy na temat projektowania sklepów internetowych — zaufaj wykonawcy, a jednocześnie staraj się poszerzać swoją wiedzę. To jak z budowaniem domu — dobrze wiedzieć co i jak się powinno robić, aby potem spać spokojnie. Uwierz mi, że widziałem nie jeden bardzo źle zaprojektowany sklep. Nasza firma projektuje sklepy na podstawie bardzo trafnych uwag, które wcześniej nam umykały. Na podstawie naszych doświadczeń budujemy własną firmę w internecie.
Pewnie dobrze już wiesz, że koszt i jakość wykonania sklepu mogą być bardzo różne. Jak zatem dobrze wybrać firmę, która stworzy dla Ciebie sklep internetowy?
Ponadto zadzwoń do sklepu internetowego firmy z dobrym portfolio i zapytaj się o referencje. Spotkaj się osobiście, a jeżeli jesteś z innego miasta, umów się na wideokonferencję. Dobrze mieć firmę, która zajmie się Twoim biznesem na tyle niedaleko, żeby spotkanie osobiste nie było problemem. To najlepszy sposób na rozpoznanie i otrzymanie odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.
Bez względu co będziesz sprzedawać, zwróć uwagę, żeby Twój sklep miał minimum 90% tych funkcjonalności, które opisuję poniżej. Ich brak będzie sugerować, że program nie jest rozwijany, Ponadto, pomimo że dziś nie będziesz potrzebował pewnych funkcji, istnieje bardzo duża szansa, że będziesz potrzebować ich jutro. Być może w przyszłości znajdziesz fantastyczną hurtownię, ale Twój sklep nie będzie posiadał możliwości integracji z nią lub na przykład w oprogramowaniu nie ma opcji obsługi wariantów, a w Twoim asortymencie pojawiły się produkty, które wyłącznie w ten sposób można sprzedawać.
Być może na tę chwilę nie potrzebujesz wszystkich tych funkcji albo nawet nie wiesz, co niektóre rzeczy oznaczają. Zaufaj mi — jeżeli Twoja sprzedaż w internecie będzie się rozwijać, prędzej czy później będziesz tych funkcji potrzebować. Nasze oprogramowanie sklepu internetowego Sellingo posiada wszystkie wymienione funkcje, a nawet dużo więcej.
Rynek e-commerce to najbardziej dynamicznie rozwijający się rynek na świecie. Tak samo jak szybko rozwija się sprzedaż internetowa w Polsce, równie szybko rozwija się i oprogramowanie, które powinno podążać za trendami na rynku oraz poszerzać i udostępniać coraz lepsze funkcjonalności. Dowiedz się, czy Twój sklep jest aktualizowany. Jeśli tak, to zapytaj się o change logi, aby móc to zweryfikować.
Nawet jako doświadczony sprzedawca możesz potrzebować pomocy z różnymi sprawami, np. zgłaszać błędy, które zawsze mogą się pojawić. Bardzo istotne jest to, żebyś mógł otrzymać wsparcie wtedy kiedy go potrzebujesz. Dowiedz się, na jakiej zasadzie prowadzone jest wsparcie, już po uruchomieniu sklepu. Sprawdź, na co możesz liczyć ze strony firmy projektującej Twój sklep i miej to koniecznie zapisane na umowie.
Miej przynajmniej 12-miesięczną gwarancję na sklep, sprawdź, czy w umowie doprecyzowane są kwestie terminów wdrożeń poprawek i czy podzielone są ze względu na priorytety, np. błędy krytyczne powinny być naprawiane szybko.
Szybkość i stabilność działania sklepu zależy właśnie od tego czy serwer, na którym będzie Twój sklep, będzie odpowiednio szybki i wydajny. Zapytaj o to czy na serwerze są backupy, czyli kopie zapasowe sklepu oraz bazy danych na wypadek awarii. Dowiedz się, jak często kopie zapasowe są wykonywane.
Każdy biznes zakłada się po to, aby się rozwijał. Ty też taki załóż! Upewnij się, czy firma zajmująca się Twoim sklepem internetowym dysponuje wiedzą i umiejętnościami, aby w razie potrzeby wykonać rozwiązania dodatkowe, które nie figurują w standardowych funkcjonalnościach sklepu. Potwierdzenia zweryfikuj na podstawie przykładowych wykonanych realizacji.
Jeżeli masz wybraną firmę, która wie jak zaprojektować stronę internetową, w sposób by działała ona efektywnie i wiesz, że oprogramowanie spełnia Twoje wymagania — jest rozwijane i skalowalne, jesteś gotowy podpisać umowę z wykonawcą. Teraz otrzymasz brief lub prośbę od wykonawcy o przesłanie wytycznych do projektowania.
Dobrze przygotowane wytyczne pozwolą wykonawcy na zaprojektowanie sklepu internetowego, który będzie spełniał Twoje oczekiwania i wymagania oraz pozwoli poświęcić więcej czasu na dopracowywanie elementów przez grafika, ponieważ nie będzie on musiał zastanawiać się jak rozmieścić elementy na sklepie. Oczywiście grafik powinien posiadać doświadczenie i wiedzę z zakresu User Experience na tyle, korygował pomysły i rzeczy przez Ciebie nie do końca przemyślane.
Prosta na przykład narysowana makieta z rozmieszczeniem elementów, jakie chciałbyś umieścić na stronie. Prosty zarys może bardzo ułatwić pracę grafikowi. Oczywiście możesz spróbować pokusić się o lepszą makietę i skorzystać na przykład z UXPina lub innego programu do tworzenia projektów UX.
Tak przygotowany plan wyślij najlepiej w jednym e-mailu. Dzięki temu, że nasza firma dostaje dużo fajnych wytycznych, czas na wykonanie projektu graficznego sklepu wykorzystujemy lepiej, ponieważ nie musimy tracić czasu na poszukiwania materiałów czy dokonywania większej liczby poprawek, a więc dobrze przygotowany brief z Twojej strony przekłada się na lepiej wykonany sklep, który szybciej trafi w Twój gust. Po przesłaniu wszystkich wytycznych po pewnym czasie dostaniesz projekt graficzny do akceptacji.
Przyszedł dzień, w którym otrzymujesz na e-mail informację o wykonanym projekcie graficznym. Taki projekt powinieneś otrzymać w rozmiarze rzeczywistym w rozdzielczości full HD tak, aby móc zobaczyć jak projekt wygląda w proporcji 1:1 na Twoim komputerze. Najlepszą praktyką, którą nasza firma stosuje wszędzie tam, gdzie pozwala na to budżet, jest podejście do projektowania „mobile first”, czyli najpierw projektujemy sklep na telefony, a dopiero potem na komputery stacjonarne. Jest to powszechna praktyka, dlatego że ilość użytkowników korzystających i robiących zakupy przez telefon wzrasta w dynamicznym tempie. W zależności od tego, jaką branżę bierzemy pod uwagę, te proporcje będą wahać się od 51 do 70% we Francji czy Hiszpanii. We Włoszech te proporcje są w granicach 90%.
Przygotowany projekt strony internetowej powinien być przedstawiony w taki sposób, aby można było kliknąć wybrany fragment zdjęcia i dodać komentarz.
Mam nadzieje, że właśnie taki będzie projekt Twojego sklepu internetowego. Mam też nadzieje, że artykuł, który napisałem, przyczynił się do tego oraz że wybrałeś dobrą firmę, które zrealizuje Twoje plany. A może to my będziemy tą firmą? Już nie możemy się doczekać kolejnych wyzwań e-commerce!
A tymczasem przedstawiamy projekty, które my zrealizowaliśmy i może posłużą Ci do inspiracji.
Nawiązywanie nowych współprac to dla nas przyjemność. Opisz czego potrzebujesz, a my zajmiemy się resztą.
Zostaw swój kontakt, a stworzymy dla Ciebie korzystną niezobowiązującą ofertę współpracy.