Strona internetowa jest czymś obowiązkowym jeżeli właśnie rozpoczynasz swoją własną działalność. Masz na to wstępnie określony budżet i biznesplan. Będziesz sprzedawać produkty lub usługi, ale w jednym i drugim przypadku, aby Twój interes sprawnie funkcjonował potrzebujesz strony internetowej swojej firmy. Miejsca, w którym znajdą Cię Twoi nowi klienci.

Już na samym początku pojawia się problem i musisz zdecydować się na właściwego wykonawcę strony. Opierając się na informacjach z sieci i wycenach przesłanych z różnych firm bardzo trudno jest wybrać. Dlatego dzisiaj zastanowimy się nad kilkoma ważnymi pytaniami i postaramy się Tobie coś doradzić:

  • Ile powinna kosztować strona www?
  • Jak wybrać odpowiedniego wykonawcę?
  • Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej?

W tym artykule odpowiemy na pierwsze zagadnienie, a w kolejnych opiszę dokładnie pozostałe.

Ile powinna kosztować strona „www”?

Niestety na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Ponieważ zakres prac przy tworzeniu i projektowaniu nawet jednej strony może być tak różny, że podawanie jakichkolwiek zakresów można by było porównać do zakupu auta z zakresu - najtańszy używany, aż do luksusowego prosto z salonu.

Koszt wykonania strony wynosić więc będzie od 300 zł netto do 6000 zł netto, a w niektórych przypadkach do nieskończoności (kiedy strona będzie regularnie rozwijana). Oczywiście realizujemy również strony internetowe, które kosztują więcej niż 6000 zł netto, ale to na ogół mocno rozbudowane serwisy z dodatkowymi, dedykowanymi rozwiązaniami informatycznymi.

Zupełnie inny będzie koszt zwykłej prostej strony pełniącej funkcję wizytówki firmy niż rozbudowanego serwisu internetowego. Dlatego też skupię się i przedstawię kilka różnych typów stron, w różnych zakresach, ale żeby poznać i przede wszystkim zrozumieć ile strona powinna kosztować - powiemy sobie o tym, jakie czynniki decydują o koszcie wykonania strony „www”.

1. Praca ludzka

Wykonanie strony to przede wszystkim usługa, a więc ktoś musi coś dla nas zrobić własnymi rękami i poświęcić swój czas. W zależności od skomplikowania projektu przy tworzeniu strony biorą udział następujące osoby, a każdy z nich korzystając z własnego doświadczenia poświęca swój czas na pracę, która sprawi by strona była jak najlepsza.

Przedstawiciel handlowy

Do zakresu pracy wchodzi kontakt z klientem, przygotowanie umów, jak również doglądanie, czy projekt idzie w dobrą stronę. To właśnie handlowiec zbiera informacje od klienta, aby następnie przekazać je zespołowi pracującemu nad stroną. Zna potrzeby klienta i dzięki temu jest w stanie koordynować projekt, jednocześnie informując klienta o jego postępach.

Zespół grafików

To oni są odpowiedzialni za cześć wizualną strony. Ich praca to przygotowanie makiet, projektu graficznego, stworzenie wyglądu strony i jej wszystkich elementów. To graficy nanoszą uwagi klienta i wprowadzają ewentualne poprawki do projektu. Graficy starają się zwykle znaleźć złoty środek pomiędzy tym czego chce klient, a aktualnymi standardami, trendami i wymogami nowoczesnych stron.

Koder HTML

Koder HTML jest to osoba odpowiedzialna za zakodowanie projektu graficznego do kodu HTML, czyli potocznie - zamienia grafikę w stronę internetową oraz tworzy na jej podstawie wersję RWD przystosowaną do urządzeń mobilnych tj. tabletów i telefonów komórkowych.

Programista

Najczęściej to właśnie programista w pracy przy stronach internetowych łączy (pot. podpina) kod HTML pod CMS (panel administracyjny/zaplecze strony) oraz jeżeli jest taka potrzeba pisze dodatkowe, bardziej zaawansowane funkcje dla strony.

Project manager

To osoba, która swoją wiedzą i doświadczeniem dba o poprawną realizację strony, kontakt z handlowcem oraz z klientem. Jego zadaniem jest dopilnowanie terminów poszczególnych etapów realizacji oraz ostatecznej jakości wykonania projektu graficznego jak i samej strony „www”.

UI/UX Designer

UI/UX Designer to specjalista współpracujący z zespołem grafików odpowiedzialny za początkowy etap prac nad projektami stron o większym zakresie. Jego praca polega na przedstawieniu efektywnego rozmieszczenia informacji i elementów na stronie, tak aby były jak najbardziej użyteczne, a sama strona internetowa i poszczególne procesy jak najbardziej opłacalne. Jednym zdaniem, przygotowuje on szkic strony na podstawie otrzymanych materiałów w taki sposób, aby użytkownicy strony wygodnie się nią posługiwali. Unikamy dzięki temu problemów ze znalezieniem ważnych rzeczy i przez to sama strona przynosi jak największe korzyści.

Jeżeli chcemy otrzymać stronę możliwie jak najlepszej jakości, wtedy w zespole znajdują się wszystkie wymienione osoby, pracując nad tym, aby wykonać możliwie jak najlepszą stronę „www”.

Jeżeli chcemy otrzymać stronę dobrej jakości, to wystarczy jeżeli w zespole znajdzie się przedstawiciel handlowy, grafik oraz koder. Co oczywiście wpływa na niższy koszt jej stworzenia.

Jeżeli chcemy otrzymać stronę za najtańszą możliwą cenę, to zespół składa się wtedy tylko z przedstawiciela odpowiedzialnego za kontakt i kodera, ponieważ takie strony wykonywane są zwykle na gotowych szablonach bez potrzeby tworzenia projektu graficznego.

2. Know How

Czyli wiedza i doświadczenie firmy oraz zespołu, które są najwyższą wartością. Wiedza i doświadczenie firmy realizującej stronę daje gwarancje na to, iż strona prócz tego, że będzie ładna, będzie po prostu dobrze zrobiona i dobrze zaprojektowana, eliminując błędy. Nasza firma zdobyła doświadczenie uczestnicząc przez lata w wielu projektach, gdzie prócz samego wykonania realizacji dodatkowo analizujemy je, badamy i sprawdzamy to, jak nasze projekty zachowują się po wdrożeniu. Uczymy się i wiemy jakie działania są skuteczne, jak oddziałują kolory, gdzie i jak rozmieszczać poszczególne elementy strony tak, aby klient jak najszybciej do nich trafił, jak najbardziej atrakcyjnie pokazać usługę, czy produkt.

Często spotykamy się ze stronami, które przez źle zaprojektowane menu lub źle zaprezentowaną ofertą może zniechęcać potencjalnego kupca i jeżeli mówimy o tym, że np. strona jest inwestycją na ok. 2 lata. Czy nie lepiej zapłacić 1000 – 2000 zł więcej za stronę, która tą pewność daje?

3. Zakres prac

Zakres prac bezpośrednio definiuje czas pracy ludzkiej opisanej w punkcie 1 i może on być bardzo różny. Porównując strony konkurencji patrzymy głównie na stronę główną i na to, czy się podoba, czy nie. Dlatego bardzo często nie jesteśmy w stanie dobrze porównać ofert i zazwyczaj osoby, które nie miały wcześniej doświadczenia w budowaniu strony patrzą głównie na zakres cen, a nie na to, co otrzymają.

4. Pozostałe koszty

Na koszt wykonania strony składają się jeszcze inne koszty tj.: materiały graficzne, które zazwyczaj kupuje się w stokach zdjęciowych tj. fotolia.pl, czy istockphoto.com.

Uzupełnienie strony o treść

Strona podpięta do CMSa pozwala na samodzielne uzupełnianie treści więc koszt ten można pominąć. W naszej firmie każdą stronę uzupełniamy o treść przesłaną przez klienta i jest ona ujęta w kosztach, ponieważ jakościowo lepiej strona wygląda wtedy, kiedy treści wprowadza osoba obeznana z edytorem i kodem HTML. Dzięki temu, prócz samego wrzucenia materiałów ostyluje ona nagłówki, doda wypunktowania itp.

Poprawki

W zależności od firmy ilość poprawek wchodzących w zakres oferty jest różny, najważniejsze żeby były ujęte w taki sposób, aby dawały komfort pracy, a jednocześnie nie wpływały znacząco na koszt strony i jej jakość.

Do całkowitych kosztów strony należy także doliczyć cenę domeny oraz hostingu. Jak widać stworzenie strony to proces złożony i skomplikowany, decydując się na wybór konkretnej oferty będą Państwo mogli w lepszym stopniu ocenić ją przede wszystkim pod względem kosztów i tego czego co chcą Państwo uzyskać.

Netgraf
Opcjonalnie
Zamknij
Opcjonalnie