Jeżeli uważasz, że w dzisiejszych czasach posiadanie firmowej strony internetowej jest czymś oczywistym, a przede wszystkim koniecznym, nie znajdziesz w tym artykule niczego dla siebie. Niestety, nie wszyscy uważają, że własna strona internetowa jest czymś niezbędnym dla firmy. Wielokrotnie spotykam się właśnie z takim podejściem do biznesu. Głównym motywem do napisania tego artykułu była chęć uświadamiania przedsiębiorcom jak istotnym jest dla nich to, aby posiadać stronę „www”. Przede wszystkim jak ważne jest to, żeby nie odkładać jej budowy i publikacji na dalszy plan, bo w zasadzie to jest głównym problemem – myślenie, że strona internetowa nie jest na czymś istotnym, że nie trzeba natychmiast się nią zajmować.
W poniższym artykule postaram się omówić i wymienić powody, dla których moi klienci uważają, że w ogóle nie potrzebują strony internetowej. Właściwie nie spotkałem się jeszcze z logicznymi argumentami, które przekreśliłyby moje przekonanie, że strona internetowa jest podstawą w dzisiejszym biznesie. Strona internetowa jest niezbędnym narzędziem, który każda poważna firma posiadać powinna. Spiszę również moje własne argumenty, którymi postaram się przekonać Ciebie, dlaczego posiadanie strony „www” jest tak istotne.
Po co mi strona internetowa? I tak mam dużo pracy… Po co mam coś zmieniać skoro firma dobrze prosperuje? Dodatkowe pieniądze na stronę WWW - jest dobrze to jest dobrze, co niby powinna zawierać strona internetowa firmy?
Pozostawanie w tyle za konkurencją i brak rozwoju w firmie powoduje stagnację, powolny upadek firmy. Rynek, potrzeby klientów i technologia idzie naprzód. Twoja firma także powinna dotrzymywać kroku zmianom i tendencjom rynku. W innym przypadku nie będzie postrzegana jako znacząca się firma. Najważniejsze - rynek nigdy nie działa w sposób przewidywalny - czasami jest lepiej, czasami gorzej.
Jak ktoś chce to mnie znajdzie.
Stwierdzenie rodem z PRL-u - „to już nie te czasy”. Konkurencja nie śpi, a technologia się rozwija w oszałamiającym tempie. Już teraz istnieją lodówki, które podłączone do internetu potrafią same zamówić brakujące produkty do domu, a postarajmy się sobie wyobrazić, co będzie za kilka lat. Po co ludzie mają jeździć na zakupy, zbierać ulotki itd. Skoro jednym zapytaniem w Google, w mgnieniu oka mogą znaleźć dokładnie to, czego szukają i to z darmową dostawą pod drzwi własnego domu? Wystarczy odpowiedni pomysł na stronę sklepu internetowego i wiedza gdzie założyć taką stronę.
Jako konsument zupełnie nie interesują mnie firmy, które nie mają własnych stron internetowych i nie są one aktywne w internecie. Jak można w pozytywny sposób ocenić firmę, której nie stać na własną stronę internetową? Zabawne jest, że właściwie każda firma mówi o sobie, że jest nowoczesna, nawet ta, która nie posiada własnej strony internetowej.
Jeszcze podczas studiów pracowałem w Centrum Ogrodniczym i po wielu namowach moja szefowa pozwoliła mi umieścić rzeczy, które były w sklepie stacjonarnym na Allegro. Pamiętam jednego klienta, który codziennie przejeżdżał obok naszego sklepu, ale nigdy nie zwrócił na nas uwagi. Zrobił to dopiero gdy potrzebował zraszacza do nawadnia, właśnie na Allegro i w taki sposób do nas trafił.
Nie istnieje jedna właściwa droga na pozyskanie klientów. Jako przedsiębiorcy musimy starać się pozyskiwać klientów skąd tylko się da i być wszędzie tam gdzie oni. Estetyczna strona internetowa potrafi przyciągać wzrok klientów - a wiadomą sprawą jest, że klienci kupują oczami. W internecie opłaca się być. Obecnie, internet jest najlepszym i najtańszym medium do pozyskiwania konsumentów. Założenie strony internetowej w dzisiejszych czasach jest naprawdę proste. Traktujmy więc naszą obecność w internecie priorytetowo.
Bo to za dużo kosztuje!
Dobra strona internetowa kosztuje dużo, to prawda. Ja wolę jednak mówić o tym, ile własna strona internetowa jest warta, bo jej wartość przekłada się bezpośrednio na Twój zysk. Czysto hipotetycznie - zapłaciłem za wykonanie strony 2000 zł i w ciągu jednego roku strona ta dodatkowo pozyskała dla mnie klienta, dzięki któremu zarobiłem na czysto właśnie te 2000 zł. Czy koszt stworzenia strony w takim przypadku to dla mnie dużo czy mało? Czy prawdopodobne jest, aby w obecnych czasach strona pozyskała nam tylko jednego klienta w ciągu roku? Nie jest to możliwe.
A więc ile kosztuje strona internetowa? Przyjmując za zakres prac taką standardową wizytówkę firmową - jej koszt zaprojektowania wynosić będzie od 1400 zł netto do ok. 2400 zł netto w zależności od ostatecznego zakresu prac. Tanie strony internetowe możesz założyć na dostępnych w internecie oprogramowaniach.
Jeżeli uważasz, że to za dużo, zawsze możesz zdecydować się na stronę tańszą np. wybierając gotowe szablony witryn lub inne rozwiązania, które pozwalają na obniżenie kosztów. Na koniec jedno z moich ulubionych pytań. Czy stać Cię na to, aby nie mieć strony internetowej? Jak myślisz, ile straciłeś przez to, że nie posiadałeś własnej strony?
Nie będę umieć jej obsługiwać.
Myślisz, że obsługa strony internetowej to coś trudnego? Często to słyszę: „Nie jestem informatykiem i nie będę umiał aktualizować/zarządzać własną stroną”. Oprogramowanie do zarządzania, czyli tzw. CMS, to program. Jak każde oprogramowanie CMS może być skomplikowany lub prosty. Sam jestem pasjonatem rzeczy użytecznych - takich, które są niezwykle intuicyjne i przyjemne w obsłudze. Założenie własnej strony internetowej oraz jej obsługa wymaga szkolenia - możesz to zrobić samodzielnie lub skorzystać z wiedzy specjalistów. Po każdej realizacji z nami, prowadzimy szkolenie z obsługi strony, więc takie rzeczy jak dodawanie nowych podstron, zmiana tekstów, zdjęć itp. to bułka z masłem.
Nie mam czasu. Jak mogę stworzyć stronę internetową, gdy nie mam czasu?
I to jest jedyna rzecz, z którą mogę się zgodzić, ale też nie do końca. Po pierwsze, stronę internetową można zrobić nawet wtedy, gdy nie ma się na to czasu. Możesz zlecić wykonanie strony internetowej firmie specjalizującej się w tym zakresie. Wtedy my robimy wszystko za Ciebie: napiszemy teksty, ustalimy wszystko to, co ma się znaleźć na stronie, zrobimy zdjęcia i grafiki. Oczywiście wiąże się to z dodatkowymi kosztami, które w zestawieniu - mieć stronę lub nie mieć, w większości przypadków wychodzi dużo korzystniej. Wadą tego rozwiązania jest oczywiście większy wkład finansowy. Ale jeśli Twój budżet nie pozwala na takie rozwiązanie, to materiały na stronę musisz przygotować samodzielnie, a warto zrobić to drobiazgowo i solidnie. Czas, jaki powinniśmy poświęcić na przygotowanie materiałów na stronę WWW to ok. 8 godzin, tak żebyśmy mieli materiał, z którego można zrobić coś atrakcyjnego wizualnie i technicznie.
1. Dotrzesz do tysięcy potencjalnych klientów!
A czasami można ich liczyć nawet i w milionach, bo kto Ci zabroni sprzedawać lub wykonywać usługi na całym świecie? W Polsce dostęp do internetu w 2021 r. posiadało wg. GUS ponad 92% ludzi (11 677 529 osób), a w samej Warszawie ok. 97 % społeczeństwa (1 217 974), co daje nam ok. 1,2 mln korzystających z internetu. Oczywiście nie jest możliwym dotarcie z naszą ofertą do każdego mieszkańca Warszawy posiadającego internet (a przynajmniej nie jest opłacalne), ale i tak dane mówią same za siebie. Im dłużej będziesz zwlekać ze swoją decyzją, tym Twoja konkurencja posiadać będzie lepszą pozycję w internecie. Dzieje się tak, ponieważ staż strony dla wyszukiwarki Google jest istotnym czynnikiem, który określa pozycje strony w wyszukiwarce. Własna strona „www” otworzy przed Tobą nowe możliwości sprzedażowe!
2. Wzbudzanie zaufania
Brak strony internetowej w obecnych czasach świadczy negatywnie o firmie oraz jest czynnikiem zniechęcającym do skorzystania z Twojej oferty, ponieważ jest to pozbawione logiki i wpływa na ograniczone zaufanie. Twój klient pomyśli sobie: „To dziwne, że ta firma nie ma strony, może źle wykonuje swoje usługi i boi się negatywnych komentarzy lub firma kiepsko przędzie, bo nie stać ich nawet na tak podstawową rzecz, jaką jest strona internetowa. Nie skorzystam z ich usług, bo może za kilka miesięcy splajtują”. Domysłów i sposobów odbierania Twojej działalności może być bardzo wiele, ale istnieje małe prawdopodobieństwo, że będą one pozytywne kiedy firmy nie ma w internecie.
Z kolei dobrze przygotowana strona internetowa jest czymś, co klienta utwierdza w swoich decyzjach i wpływa pozytywnie na odbiór firmy. Możemy to porównać do stacjonarnego biura lub sklepu. Dobrze zaprojektowane, czyste i urządzone biuro, będzie wzbudzało u klientów zaufanie. Pomyśli - „Aha, stać ich na takie wypasione biuro/stronę to znaczy, że firma musi być solidna skoro ma tyle pieniędzy na to wszystko”.
3. Funkcja informacyjna
Bardzo często chcemy przekazać klientowi szczegółowe informacje dotyczące produktów lub usług. Nie ma nic odpowiedniejszego do tego celu, niż dobrze przygotowana witryna z opisami naszych ofert. Wystarczy skierować klienta na stronę, a tam w przystępny sposób będzie mógł zapoznać się ze wszystkimi treściami. Dodatkowo na stronie możemy zamieścić informacje o godzinach pracy, cenniku, wolnych dniach, przerwach itp. Przede wszystkim informację z danymi kontaktowymi. Na stronie internetowej możemy dać możliwość pobrania katalogu produktów, druków czy formularzy. Jest to wygodne, tak samo dla nas, jak i dla klienta. Jest to również ważne na poziomie decyzji o podjęciu z nami współpracy lub zakupie naszych produktów.
4. Poprawienie wizerunku
Strona internetowa daje dużo nowych możliwości - przede wszystkim zakładając stronę „www” będziemy posiadać adres firmy w sieci, tzn. domenę, na którą możemy kierować naszych klientów. Na materiałach reklamowych takich jak foldery reklamowe, ulotki czy wizytówki także możemy umieszczać adres naszej strony internetowej.
Witryna internetowa daje ogromne możliwości zaprezentowania firmy. Na stronie możemy zmieścić dowolną ilość grafik, zdjęć i filmów. Strona może zawierać także dużo treści tekstowych. Wszystko to służy kreowaniu wizerunku naszej firmy w oczach klienta, będzie on wprost proporcjonalny do tego, co znajdzie się na stronie „www” i w jaki sposób zostanie przekazane.
5. Strona „www” buduje i wspiera relacje z obecnymi klientami
Strona internetowa to również idealne środowisko do wspierania i budowania relacji z klientami. Przykładów można wymienić bardzo wiele, np. zapis do newslettera – dzięki niemu jesteśmy w stanie wysyłać interesujące klientów informacje dotyczące promocji i aktualnych wydarzeń w firmie. Rezerwacja online – jak wygodna jest tego typu funkcja na stronie każdy wie, a to korzyść i dla klienta i dla nas. Dzięki temu nie musisz marnować czasu na odbieranie telefonów i zapisywanie klientów w kalendarzu.
Zdalny dostęp do ukrytej zawartości po zalogowaniu – często potrzeba udostępnić klientowi jakieś materiały, dokumenty itp. Dzięki temu, że mamy stronę „www” możemy wydzielić specjalną podstronę, która będzie zawierać wszystkie pliki i informacje, ale tylko dla tych użytkowników, którzy znają hasło. Te i wiele innych rozwiązań sprawią, że dzięki stronie internetowej otrzymujemy lepszą i sprawniejszą wymianę danych. Strona „www” staje się więc swoistym łącznikiem między firmą a klientem.
6. Jest wizytówką firmy
W obecnych czasach sieć jest postrzegana jako osobna sfera życia, tzn. dzieli się rzeczy na te, które są online i w realu. Tak samo jak estetycznie zaprojektowane i reprezentatywne biuro jest wizytówką firmy, która zwiększa zaufanie klientów i tym samym zwiększa sprzedaż, tak i strona „www” postrzegana jest przez internautów właśnie jako takie wirtualne biuro. Właściwa strona pokaże, że jesteśmy profesjonalną firmą, godną zaufania. Źle wykonana strona będzie natomiast negatywnie wpływała na postrzeganie firmy.
7. Możliwości marketingowe
Ostatni i chyba jeden z najważniejszych punktów - reklama. Mając opublikowaną stronę w internecie mamy dostęp do tysięcy potencjalnych klientów oraz możliwość dotarcia do nich. To dla nas darmowa reklama, która z czasem przyciągnie do siebie użytkowników - potencjalnych klientów.
Pozycjonowanie, Google Ads, remarketing, e-mail marketing itp. są narzędziami, dzięki którym możemy dotrzeć do zupełnie nowego klienta, bez ograniczeń terytorialnych czy lokalnych. Nie zrobimy tego jednak bez odpowiedniej strony internetowej, na którą skierujemy naszych konsumentów. Jestem pewien, że wydanie 300 zł na powieszenie banneru przy drodze nie będzie tak opłacalne, jak wydanie tych samych 300 zł na pozycjonowanie strony internetowej.
Nie spotkałem się jeszcze z sytuacją, w której pieniądze wydane na szczegółowo zrobioną stronę internetową się nie zwróciły. Internet to tak ogromne medium, tak szybko rosnące, że niedługo reklama, kupno i sprzedaż usług odbywać się będzie wyłącznie w internecie. Im szybciej zdasz sobie z tego sprawę i zaczniesz pracować nad swoją pozycją w internecie, tym szybciej trafisz na szczyt konkurentów. Jeżeli nadal nie masz strony WWW, to możesz być pewien, że Twoja konkurencja bardzo na tym zyskuje.
Nawiązywanie nowych współprac to dla nas przyjemność. Opisz czego potrzebujesz, a my zajmiemy się resztą.
Zostaw swój kontakt, a stworzymy dla Ciebie korzystną niezobowiązującą ofertę współpracy.