Jeżeli uważasz, że w dzisiejszych czasach posiadanie firmowej strony internetowej jest czymś oczywistym, a przede wszystkim koniecznym, nie musisz czytać dalej. Niestety, nie wszyscy uważają, że własna strona internetowa jest czymś niezbędnym dla firmy. Wielokrotnie spotykam się właśnie z takim podejściem do biznesu. Głównym motywem do napisania tego artykułu była chęć uświadamiania przedsiębiorcom jak istotnym jest dla nich to, aby posiadać stronę „www”. Przede wszystkim jak ważne jest to, żeby nie odkładać jej budowy i publikacji na później, bo w zasadzie to dla jest główny problem – uważają oni, że strona internetowa nie jest na tyle istotna, aby trzeba było natychmiast się nią zająć.

W swoim artykule postaram się omówić i wymienić powody, dla których moi klienci uważają, że w ogóle nie potrzebują strony internetowej. Właściwie nie spotkałem się jeszcze z logicznym argumentem, który przekreśliłby moje przekonanie, jako że strona internetowa jest podstawą w biznesie. Strona internetowa jest niezbędnym narzędziem, którą każda poważna firma posiadać powinna. Przytoczę również moje osobiste argumenty, którymi postaram się Ciebie przekonać, dlaczego posiadanie strony „www” jest tak ważne.

Argumenty klientów

Pozostawanie w tyle za konkurencją i brak rozwoju w firmie powoduje stagnację, powolny upadek firmy. Rynek, potrzeby klientów i technologia idzie do przodu. Twoja firma także powinna dotrzymywać kroku zmianom i tendencjom rynku. W innym przypadku nie będzie postrzegana jako poważna firma. Najważniejsze - rynek nigdy nie działa w sposób przewidywalny - czasami jest lepiej, czasami gorzej.

Stwierdzenie rodem z PRL-u - „to już nie te czasy”. Konkurencja nie śpi, a technologia się rozwija w oszałamiającym tempie. Już teraz istnieją lodówki, które podłączone do internetu potrafią same zamówić brakujące produkty do domu, a postarajmy się wyobrazić sobie, co będzie za kilka lat. Po co ludzie mają jeździć na zakupy, zbierać ulotki itd. Skoro jednym zapytaniem w Google, w mgnieniu oka mogą znaleźć dokładnie to, czego szukają i to z darmową dostawą pod drzwi własnego domu? Wystarczy fajny pomysł na stronę internetową i wiedza gdzie założyć stronę internetową.

Jako konsument zupełnie nie interesują mnie firmy, które nie mają własnych stron internetowych i nie są one aktywne w internecie. Jak można w pozytywny sposób ocenić firmę, której nie stać na własną stronę internetową? Ciekawe jest to, że właściwie każda firma mówi o sobie, że jest nowoczesna, nawet ta, która nie posiada własnej strony internetowej.

Jeszcze podczas studiów pracowałem w centrum ogrodniczym i po wielu namowach moja szefowa pozwoliła mi powystawiać rzeczy, które były w sklepie na Allegro. Pamiętam jednego klienta, który codziennie przejeżdżał obok naszego sklepu, ale nigdy nie zwrócił na niego uwagi. Zrobił to dopiero szukając zraszacza do nawadnia na Allegro i w taki sposób do nas trafił.

Nie istnieje jedna właściwa droga na pozyskanie klientów. Jako przedsiębiorcy musimy starać się pozyskiwać klientów skąd się tylko da i być wszędzie tam gdzie oni. Ładna strona internetowa potrafi przyciągać wzrok klientów - a wiadomą sprawą jest fakt, że klienci kupują oczami. W internecie opłaca się być. Obecnie, internet jest najlepszym i najtańszym medium do pozyskiwania klientów. Założenie strony internetowej w dzisiejszych czasach jest naprawdę proste. Traktujmy więc naszą obecność w internecie priorytetowo.

Dobra strona internetowa kosztuje dużo, to prawda. Ja wolę jednak mówić o tym, ile własna strona internetowa jest warta, bo jej wartość przekłada się bezpośrednio na Twój zysk. Czysto hipotetycznie - zapłaciłem za wykonanie strony 2000 zł i w ciągu jednego roku strona ta dodatkowo pozyskała dla mnie klienta, dzięki któremu zarobiłem na czysto właśnie te 2000 zł. Czy koszt stworzenia strony w takim wypadku to dla mnie dużo czy mało? Czy prawdopodobne jest, aby w naszych czasach strona pozyskała nam tylko jednego klienta w ciągu roku? Nie jest to możliwe.

A więc ile strona internetowa kosztuje? Przyjmując za zakres prac taką standardową wizytówkę firmową - jej koszt zaprojektowania wynosić będzie od 1400 zł netto do ok. 2400 zł netto w zależności od ostatecznego zakresu prac. Tanie strony internetowe możesz założyć na dostępnych w internecie oprogramowaniach.

Jeżeli uważasz, że to za dużo, zawsze możesz zdecydować się na stronę tańszą np. wybierając gotowe szablony stron lub inne rozwiązania, które pozwalają na obniżenie kosztów. Na koniec jedno z moich ulubionych pytań. Czy stać Cię na to, aby nie mieć strony internetowej? Jak myślisz, ile straciłeś przez to, że nie posiadałeś własnej strony?

Myślisz, że obsługa strony internetowej to coś trudnego? Często to słyszę - „Nie jestem informatykiem i nie będę umiał aktualizować/zarządzać własną stroną”. Oprogramowanie do zarządzania, czyli tzw. CMS, to program. Jak każdy program CMS może być skomplikowany lub prosty. Sam jestem pasjonatem rzeczy użytecznych - takich, które są niezwykle proste i przyjemne w obsłudze. Założenie własnej strony internetowej oraz jej obsługa wymaga szkolenia - możesz to zrobić samodzielnie lub skorzystać z wiedzy specjalistów. Po każdej naszej realizacji, jakiej się podejmujemy prowadzimy szkolenie z obsługi strony, więc takie rzeczy jak dodawanie nowych stron, zmienianie tekstów, zdjęcia itp. to bułka z masłem.

I to jest jedyna rzecz, z którą mogę się zgodzić, ale też nie do końca. Po pierwsze, stronę internetową można zrobić nawet wtedy gdy nie ma się na to czasu. Możesz zlecić wykonanie strony internetowej firmie specjalizującej się w tym zakresie. Wtedy my robimy wszystko za Ciebie: napiszemy teksty, ustalimy wszystko to, co ma być na stronie, zrobimy także zdjęcia. Oczywiście wiąże się to z dodatkowymi kosztami, które w zestawieniu - mieć stronę lub nie mieć, w większości przypadków wychodzi dużo korzystniej. Wadą tego rozwiązania są oczywiście większe koszty. A jeżeli Twój budżet nie pozwala na takie rozwiązanie, to materiały na stronę musisz przygotować samodzielnie, a warto zrobić to porządnie i solidnie. Czas, jaki powinniśmy poświęcić na przygotowanie materiałów na stronę WWW to ok. 8 godzin, tak żebyśmy mieli materiał, z którego można zrobić coś fajnego.

Dlaczego powinieneś mieć stronę internetową?

1. Dotrzesz do tysięcy potencjalnych klientów

A czasami można ich liczyć nawet i w milionach, bo kto Ci zabroni sprzedawać lub wykonywać usługi na całym świecie. W Polsce dostęp do internetu w 2021 r. posiadało wg. GUS ponad 92% ludzi (11 677 529 osób), a w samej Warszawie ok. 97 % społeczeństwa (1 217 974, co daje to nam ok. 1,2 mln korzystających z internetu. Oczywiście nie jest możliwym dotarcie z naszą ofertą do każdego mieszkańca Warszawy posiadającego internet (a przynajmniej nie jest opłacalne), ale i tak dane mówią same za siebie. Im dłużej będziesz zwlekać ze swoją decyzją, tym Twoja konkurencja posiadać będzie lepszą pozycję w internecie. Dzieje się tak, ponieważ staż strony dla wyszukiwarki Google jest istotnym czynnikiem, który określa pozycje strony w wyszukiwarce. Własna strona „www” otworzy przed Tobą nowe możliwości sprzedażowe!

2. Wzbudzanie zaufania

Umówmy się - brak strony internetowej w obecnych czasach świadczy negatywnie o firmie oraz jest czynnikiem zniechęcającym do skorzystania oferty, bo jest to na tyle nie logiczne, że aż wpływa na ograniczone zaufanie. Twój klient pomyśli sobie - „To dziwne, że ta firma nie ma strony, może źle wykonuje swoje usługi i boi się negatywnych komentarzy lub firma kiepsko przędzie, bo nie stać ich nawet na tak podstawową rzecz, jaką jest strona internetowa. Nie skorzystam z ich usług, bo może za kilka miesięcy splajtują”. Domysłów i sposobów odbierania Twojej firmy może być bardzo wiele, ale istnieje małe prawdopodobieństwo, że będą one pozytywne kiedy firmy nie ma w internecie.

Z kolei dobrze przygotowana strona internetowa jest czymś, co klienta utwierdza w swoich decyzjach i wpływa pozytywnie na odbiór firmy. Możemy to porównać do stacjonarnego biura lub sklepu. Dobrze zaprojektowane, czyste i urządzone biuro, będzie wzbudzało u klientów zaufanie. Pomyśli - „Aha, stać ich na takie wypasione biuro/stronę to znaczy, że firma musi być solidna skoro ma tyle pieniędzy na to wszystko”.

3. Funkcja informacyjna

Bardzo często chcemy przekazać klientowi szczegółowe informacje dotyczące produktu lub usługi, nie ma nic lepszego niż dobrze przygotowana strona z opisami naszych usług lub produktów. Wystarczy jedynie skierować klienta na stronę i tam w przystępny sposób będzie mógł sam zapoznać się z wszystkimi informacjami. Dodatkowo na stronie możemy zamieścić informacje o godzinach pracy, cenniku, wolnych dniach, przerwach itp. Przede wszystkim informację z numerem telefonu. Na stronie również możemy dać do pobrania katalogi produktów, druki, formularze. Jest to wygodne, tak samo dla nas, jak i dla klienta. Jest to ważne również na poziomie decyzji o współpracy lub zakupie.

4. Poprawienie wizerunku

Strona internetowa daje dużo nowych możliwości, przede wszystkim zakładając stronę „www” będziemy posiadać adres firmy w internecie tzn. domenę, na którą możemy kierować naszych klientów. Na materiałach reklamowych takich jak foldery reklamowe, ulotki, czy wizytówki także możemy umieszczać adres naszej strony internetowej.

Strona internetowa daje ogromne możliwości prezentacji firmy. Na stronie możemy zmieścić dowolną ilość zdjęć i filmów. Strona może zawierać także dużo treści. Wszystko to służy kreowaniu wizerunku firmy w oczach klienta, będzie on wprost proporcjonalny do tego co znajdzie się na stronie „www” i w jaki sposób zostanie przekazane.

5. Strona „www” buduje i wspiera relacje z obecnymi klientami

Strona internetowa to również idealne środowisko do wspierania i budowania relacji z klientami. Przykładów można wymienić bardzo dużo, np. zapis do newslettera – dzięki niemu jesteśmy w stanie wysyłać interesujące klientów informacje dotyczące promocji i aktualnych wydarzeń w firmie. Rezerwacja online – jak wygodne jest tego typu funkcja na stronie każdy wie, a to korzyść i dla klienta i dla nas. Dzięki temu nie musisz marnować czasu na odbieranie telefonów i zapisywanie klientów w zeszycie.

Zdalny dostęp do ukrytej zawartości po zalogowaniu – często potrzeba udostępnić klientowi jakieś materiały, dokumenty itp. dzięki temu, że mamy stronę „www” możemy wydzielić specjalną podstronę, która będzie zawierać wszystkie pliki i informacje, ale tylko dla tych, którzy znają hasło. Te i wiele innych rozwiązań sprawią, że dzięki stronie internetowej otrzymujemy lepszą i sprawniejszą wymianę danych. Strona „www” jest więc swoistym łącznikiem między firmą, a klientem.

6. Jest wizytówką firmy

W obecnych czasach sieć jest postrzegana jako osobna sfera tzn. po prostu dzieli się rzeczy na te, które są online i w realu. Tak samo jak ładnie zaprojektowane i reprezentatywne biuro jest wizytówką firmy, która zwiększa zaufanie klientów i tym samym zwiększa sprzedaż, tak i strona „www” postrzegana jest przez internautów właśnie jako takie wirtualne biuro. Dobra strona pokaże, że jesteśmy profesjonalną firmą, godną zaufania. Źle wykonana strona będzie negatywnie wpływała na postrzeganie firmy.

7. Możliwości marketingowe

Ostatni i chyba jeden z najważniejszych punktów - reklama. Mając opublikowaną stronę w internecie mamy dostęp do tysięcy potencjalnych klientów oraz możliwość dotarcia do nich. To dla nas darmowa reklama, która z czasem przyciągnie do siebie użytkowników - potencjalnych klientów.

Pozycjonowanie, Google Ads, remarketing, e-mail marketing itp. są narzędziami, dzięki którym możemy dotrzeć do zupełnie innego klienta bez ograniczeń terytorialnych, czy lokalnych. Nie zrobimy tego jednak bez odpowiedniej strony internetowej, na którą skierujemy naszych klientów. Jestem pewien, że wydanie 300 zł na powieszenie banneru przy drodze nie będzie tak opłacalne jak wydanie tych samych 300 zł na pozycjonowanie strony internetowej.

Posumowując...

Nie spotkałem się jeszcze z sytuacją, kiedy pieniądze wydane na porządną stronę internetową jeszcze się nie zwróciły. Internet to tak ogromne medium, tak szybko rosnące, że niedługo reklama, kupno i sprzedaż usług odbywać się będzie wyłącznie w internecie. Im szybciej zdasz sobie z tego sprawę i zaczniesz pracować nad swoją pozycją w internecie, tym mniej będziemy mieć do nadgonienia. Jeżeli nadal nie masz strony WWW to możesz być pewien, że Twoja konkurencja bardzo się z tego powodu cieszy.

Netgraf
Opcjonalnie
Zamknij
Opcjonalnie