Kawa, która dobrze smakuje tylko w Twoim ulubionym kubku. Sklep, w którym wolisz robić zakupy, wydaje Ci się lepszy od tego, który może nawet i jest tańszy i bliżej Twojego domu, ale jednak coś Cię od niego odpycha — to przykłady tego jak User Experience wpływa na nasze życie i podejmowanie decyzji w ciągu dnia, każdego dnia. Co się kryje za tym tajemniczym terminem?
Czym jest
User Experience?
Dlaczego UX jest
ważne dla biznesu?
Jaką rolę odgrywa
UX w e-commerce?
Jak wygląda proces
User Experience?
Termin User Experience oznacza w dosłownym tłumaczeniu Doświadczenia Użytkownika. Określa on zbiorczo to, co użytkownik w kontakcie z produktem lub usługą odczuwa, myśli i jakie emocje zostają w nim wzbudzane.
Mam dobry asortyment i niskie ceny — to na pewno wystarczająco pozytywne doświadczenia.
W powyższym stwierdzeniu jest bardzo dużo prawdy. Jeśli jednak spojrzysz szerzej na proces, w którym klient podejmuje decyzje zakupowe, z pewnością zauważysz, że konkurowanie ceną nie jest najlepszym sposobem na wyprzedzenie swoich rywali na rynku.
Czy masz swoją ulubioną pizzerię? Jestem przekonany, że tak, zatem pozwolę sobie założyć, że niekoniecznie jest to restauracja, w której na kelnera czekasz godzinę, lokal nie jest klimatyzowany, a stałą klientelą są fani taniego piwa i kiepskiej muzyki — ale za to pizza jest najtańsza w okolicy. Ten przykład pokazuje, że to nie cena, a nasze ogólne wrażenia wpływają na nasze decyzje zakupowe. Dokładnie tak samo te proces zakupowy prezentuje się w Internecie.
Za każdym zakupem w sklepie Internetowym stoją doświadczenia klienta. I choć o ile odczucia są subiektywne, o tyle empatia pozwala nam na poznanie sposobu myślenia użytkownika, który dokonał zakupu lub porzucił koszyk w sklepie internetowym.
Dzięki empatyzowaniu ze swoimi klientami możesz świadomie projektować i wdrażać w swoim sklepie internetowym procesy, które realnie wpłyną na Twoje lepsze wyniki sprzedaży. Jak założyć stronę internetową, która będzie się opłacać?
Bywa, że niektórzy błędnie utożsamiają UX z użytecznością samą w sobie, przez co nie są w stanie zrozumieć istoty problemu. Oczywiście, aby Twój produkt lub usługa pozostawiały pozytywne wrażenia, muszą one być łatwe w użyciu. Sklep internetowy musi posiadać prostą nawigację, a informacje o kosztach wysyłki muszą znaleźć się dokładnie tam, gdzie szuka ich użytkownik. Jest to jednak tylko fundament większej części układanki. Jak jest naprawdę?
Dokładne wdrożenie procesu UX jest ważne, ponieważ stawia użytkownika sklepu internetowego na pierwszym miejscu. Niestety — nie ma jednego uniwersalnego klucza, który pozwoliłby poznać wynik za każdym razem przy podobnych miernikach. Dlatego proces — w zależności od czynników takich jak branża, siła konkurencji, pozycja badanej firmy na rynku — każdorazowo będzie się różnił. Wynikiem jednak jest zawsze lepsze zrozumienie klientów i wzrost konwersji.
Podstawową zasadą projektowania UX jest poznanie klientów. Kim oni są? Co robią? Dokąd idą? Jak łączą się z użytkownikami? Nic więc dziwnego, że lubimy zaczynać od audytu.
Zanim zaczniemy projektować graficznie Twoją stronę internetową, musimy najpierw dowiedzieć się więcej o Twoich celach biznesowych i wizji marki. W tym celu gromadzimy i dokumentujemy informacje. Główną ideą na tym etapie jest zrozumienie Twoich celów biznesowych oraz oczekiwanego wyniku procesu UX.
W lepszym zrozumieniu sytuacji pomogą nam:
Wdrażając różne metody badawcze — takie jak analiza konkurencji, badania użytkowników, persony — jesteśmy w stanie uzyskać cenne informacje na temat potrzeb, zachowań i motywacji użytkowników.
Mając na uwadze cele biznesowe, kolejnym etapem procesu projektowania jest przeprowadzenie badań. Faza badawcza jest sercem i duszą projektu.
Należy pamiętać, że informacje ujawnione na tym etapie będą determinować cały przebieg projektu. To trochę jak ustawienie fundamentów pod budynek. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby nasze metodologie badawcze działały bezproblemowo.
Działania:
Wizualizując ogólną strukturę projektu, łatwiej jest zrozumieć zakres projektu i zdefiniować priorytety funkcji. Celem jest upewnienie się, że użytkownicy uznali produkt za bardziej użyteczny i intuicyjny.
Na tym etapie procesu używamy różnych metodologii, aby opracować koncepcję, która będzie kształtować cały projekt: interakcje, ścieżki użytkownika, wstępne oraz końcowe makiety. W zasadzie wszystko, co jest konieczne dostosowanie wizji produktu do rzeczywistości.
Działania:
Posiadanie systemu projektowego to potężny zestaw narzędzi dla wewnętrznych zespołów projektowych naszych klientów. Pozwala im to zachować spójność i skalowalność podczas tworzenia nowych stron internetowych i dodawania nowych funkcjonalności.
Na tym etapie procesu projektowego zaczynamy opracowywać interfejs graficzny produktu. Tutaj stosujemy wszystko, czego nauczyliśmy się od użytkowników i klientów i dalej badamy sposoby projektowania interfejsów, które są spójne i skalowalne.
Działania:
W pewnym momencie po wdrożeniu projektu jest bardzo prawdopodobne, że trzeba będzie wprowadzić pewne zmiany. Zwykle są to drobne poprawki, które mogą mieć duży wpływ na projekt i wrażenia użytkownika.
Ponownie przeglądamy interfejs użytkownika, aby wykryć wszelkie niespójności lub wady projektu i robić notatki. Kiedy weryfikujemy projekt, tworzymy dokument korygujący dla programistów. Ten dokument przedstawia określone części projektu, które wymagają korekty, z wyjaśnieniem dla każdego z nich.
Raport analizy użytkowania zawiera informacje o osiągniętych rezultatach. Ale to nie tylko dane i wizualizacje. Raport zawiera wyjaśnienia i zalecenia, gdzie można wprowadzić ulepszenia projektowe i dlaczego.
Korzystamy z różnych narzędzi do zbierania nowych danych o użytkowaniu i opinii użytkowników. Naszym celem jest zapewnienie pełnego przeglądu interakcji. W szczególności: które funkcje są używane i przez kogo, ile czasu użytkownicy spędzają na oddzielnych stronach i jakie trendy można zaobserwować w zachowaniu użytkowników.
Jeśli użytkownik ma problem — to nasz problem.
Steve Jobs
Jeśli chodzi o proces projektowania UX, nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania. Cel każdego procesu projektowania jest taki sam: stworzyć świetny produkt dla swoich użytkowników. Wykorzystaj to, co najlepiej sprawdza się w Twoim projekcie, pozbądź się reszty i rozwijaj swój proces UX wraz z rozwojem produktu.
Nawiązywanie nowych współprac to dla nas przyjemność. Opisz czego potrzebujesz, a my zajmiemy się resztą.
Zostaw swój kontakt, a stworzymy dla Ciebie korzystną niezobowiązującą ofertę współpracy.