hero
logo

Aplikacja dla Kurierów E.Leclerc

Charakterystyka klienta

E.Leclerc to sieć hipermarketów, działająca od niemal 30 lat w Europie. Każdy ze sklepów E.Leclerc jest niezależną spółką, która tworzy miejscowe przedsiębiorstwo, pozwalające na korzystanie z usług lokalnych dostawców oraz wspieranie gospodarki regionalnej. Wyzwaniem dla nas było wyjście naprzeciw potrzebom każdego przedsiębiorstwa E.Leclerc oraz zautomatyzowanie obsługi dostaw do klientów. Hipermarkety korzystają z usług własnych kierowców, którzy dostarczają zamówienia pod drzwi klientów w strefach znajdujących się w zasięgu działalności danego sklepu. Do każdej strefy przypisane są kody pocztowe oraz koszt dostawy - im adres znajduje się dalej od lokalizacji sklepu, tym wyższa cena doręczenia.

    Problematyka logistyki dostaw

    Kierowcy pracujący dla sklepów E.Leclerc sami ustalali sobie trasę, przez co klienci nie byli pewni, o której godzinie mogą spodziewać się dostarczenia zamówionych w sklepie internetowym E.Leclerc produktów. Komunikacja z odbiorcami towarów była utrudniona. Przedstawiciele sklepów zupełnie nie mieli kontroli nad przebiegiem dostawy, co generowało problemy oraz wpływało na negatywne opinie klientów. Logistyka dostaw była również skomplikowana poprzez brak monitoringu pojemników i lodówek, wykorzystywanych w trakcie transportu konkretnych produktów.

      Wyzwania i główne założenia aplikacji

      W projekcie Aplikacji dla Kurierów musieliśmy brać pod uwagę bardzo wiele zmiennych, które mają wpływ na zbudowanie zoptymalizowanej trasy dla dostawców. W tworzonym przez nas systemie musieliśmy skumulować elementy takie jak: dokładna topografia miasta, natężenie ruchu czy chwilowe utrudnienia, ale także preferencje klienta związane z godziną dostawy oraz czas, jaki kurierowi zajmie przekazanie zakupów. Ostatnia zmienna zazwyczaj uwarunkowana jest wielkością zamówienia (łączna waga produktów, liczba toreb) oraz łatwością jego dostarczenia (odległość budynku od parkingu, liczba pięter). Te wszystkie dynamicznie zmieniające się w ciągu dnia elementy mają wpływ na czas dostarczenia kilkunastu, a czasem nawet kilkudziesięciu zamówień, które musi dostarczyć kierowca w określonym czasie.

      Głównym zadaniem naszej aplikacji było jak największe ułatwienie kurierom E.Leclerc procesu dostarczania zamówień. W tym celu ustaliliśmy kilka priorytetów, które musiały zostać spełnione podczas budowania aplikacji:

      • Stworzenie zoptymalizowanej trasy dostawy dla kuriera, by maksymalnie skrócić czas dostawy.
      • Śledzenie trasy kuriera, by sprawdzać postępy dostawy i logistycznie szybciej zarządzać dostawą.
      • Przygotowanie narzędzi, aby ułatwić komunikację pomiędzy kurierem i klientem.
      • Zaprojektowanie trybu dla dyspozytora, aby mógł kontrolować trasy kuriera.

        Zarządzanie dostawami w aplikacji

        Zależało nam na maksymalnym uproszczeniu pracy i stworzeniu aplikacji koordynującej działania po stronie dyspozytora i kuriera oraz umożliwieniu szybkiej komunikacji między dostawcą a klientami. Dzięki zastosowaniu dwóch trybów w jednej aplikacji, swobodnie mogą z niej korzystać kurierzy oraz dyspozytorzy sklepu internetowego E.Leclerc. To innowacyjne rozwiązanie umożliwia wzajemną szybką komunikację oraz natychmiastową reakcję w przypadku reklamacji lub nieobecności klienta pod wskazanym adresem dostarczenia zamówienia.

        Dyspozytor widzi tą samą zoptymalizowaną przez aplikację trasę, którą widzi kurier - dzięki czemu obsługa sklepu wie kiedy kierowca powinien zakończyć pracę, kiedy kierowca ma postój i ile zamówień zostało dostarczonych pomyślnie itp. Przez analizę szczegółowych informacji zawartych w konkretnych zamówieniach tj. liczbę kilometrów lub czas dostawy, dyspozytor może w efektywniejszy sposób zarządzać dostawami.

          Co sklepy zyskały dzięki wprowadzeniu aplikacji dla Kurierów?

          • Pełna kontrola nad zamówieniami - opcja śledzenia zamówienia z poziomu dyspozytora optymalizuje czas dostawy.
          • Pełna kontrola nad pojemnikami i lodówkami, z których korzysta kurier - aplikacja w prosty sposób pozwala na ułatwienie zarządzania logistyką dostaw.
          • Szybkie zarządzanie reklamacjami - ułatwia i usprawnia kontakt z klientem docelowym.
          • Szybszy czas dostawy - dzięki zoptymalizowanym, tworzonym automatycznie trasom kurier jest w stanie zaoszczędzić znaczną część czasu.
          • Nowoczesne rozwiązania - dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii, sklepy E.Leclerc wyróżniły się na tle konkurencji, zapewniając szybkie i bezproblemowe dostawy zamawianych produktów.
          • Dynamiczny rozwój sklepów internetowych E.Leclerc.
          • Prostsza komunikacja z klientem - jedno kliknięcie dzieli kuriera od skontaktowania się z adresatem zamówienia.
          • Automatyzacja komunikacji z klientem - wysyłanie powiadomień do klienta docelowego z konkretną godziną planowanej dostawy i trasą obraną przez kuriera.

            Zoptymalizowana trasa dostaw dla kuriera

            Opracowaliśmy system, który automatycznie wyznacza kurierowi optymalną trasę z zebranych przez obsługę sklepu E.Leclerc zamówień. Nasze oprogramowanie oblicza czas dostawy oraz czynniki związane z ruchem drogowym. Kierowca widzi informacje takie jak:

            • długość trasy,
            • liczbę punktów, do których mają być dostarczone zamówienia klientów,
            • liczba paczek, które ma dostarczyć,
            • łączną wagę paczek,
            • liczbę lodówek lub pojemników, które sklep używa do pakowania zakupów.

            Wszystkie powyższe dane stworzona przez nas aplikacja zapisuje jako trasę kurierską i nadaje mu liczbę porządkową. Opracowany przez nas system uwzględnia również czas na wydanie zamówienia (ewentualny kontakt telefoniczny z klientem, odnalezienie klatki, wejście do budynku, dostarczenie zakupów i drogę powrotną do samochodu), obliczany z uwzględnieniem wagi danego zamówienia.

              Edycja trasy oraz kontakt z klientem w każdej chwili

              Zdawaliśmy sobie sprawę, iż praca kuriera bywa dynamiczna. Bezpośrednio przez aplikację kurier może, klikając w numer telefonu klienta, zadzwonić do niego osobiście i ustalić szczegóły planowanej dostawy. Kurier widzi mapę i ma możliwość edycji trasy w trakcie dostarczania zamówień, jeśli uzna to za właściwe.

              • Edycja kolejności punktów na trasie kuriera.
              • Prosty i szybki kontakt telefoniczny, dzięki widżetowi z numerem telefonu do klienta.
              • Możliwość wysłania wiadomości SMS do klienta.
              • Wykonywanie połączeń również podczas prowadzenia auta.
              • Powiadomienia push w aplikacji dla klienta.

                Powiadomienie o czasie dostawy

                Klienci końcowi zwracają dużą uwagę na szybkość i terminowość dostawy, dlatego w Aplikacji dla Kurierów E.Leclerc postawiliśmy na sprawne informowanie klienta o planowanej dostawie. Zoptymalizowana w aplikacji E.Leclerc trasa pozwala z dużą dokładnością określić, o której godzinie kierowca będzie u klienta. Kurier wyznacza nawigacje, dzięki czemu wiemy, jaki dystans ma do pokonania i ile czasu zajmie mu dostawa zamówienia. W ten sposób możemy poinformować klienta z pół godzinnym wyprzedzeniem o czasie dostawy. Informację o dokładnej dostawie oraz kwocie do zapłaty możemy wysłać w linku, udostępnionym w powiadomieniu SMS/e-mail lub wiadomości Push z aplikacji E.Leclerc.

                  Potwierdzenie odbioru zamówienia przez klienta

                  By uczynić naszą aplikację jeszcze bardziej nowoczesną, zastosowaliśmy elektroniczny podpis, potwierdzający odbiór przez klienta końcowego. Klient potwierdza odbiór zamówienia przez własnoręczny podpis w aplikacji. Po uzyskaniu podpisu przez klienta zamówienie automatycznie zmienia status na dostarczone. Podpis zostaje również zapisany jako plik JPG i dołączony do karty zamówienia widocznej w naszym systemie.

                    Reklamacja zgłaszana dla każdego produktu oddzielnie

                    Dzięki naszej aplikacji E.Leclerc klient końcowy może zgłosić reklamację przy odbiorze, a jej powód będzie wpisany od razu w aplikacji przez dostarczającego zamówienie kuriera. Reklamacja może być zgłaszana dla każdego produktu oddzielnie, a listę powodów reklamacji kurier może swobodnie modyfikować z poziomu naszego oprogramowania. Dla nieodebranych lub reklamowanych towarów istnieje możliwość zdefiniowania statusów reklamacji, np.:

                    • produkt uszkodzony,
                    • produkt niezgodny z zamówieniem,
                    • klient nie zamawiał.

                      Narzędzia umożliwiające szybką reakcję dyspozytora

                      Z poziomu aplikacji dostawę może również modyfikować dyspozytor, który dzięki naszemu oprogramowaniu widzi wszystkich kurierów i może mieć możliwość edycji trasy. Dyspozytor ma wgląd do dostarczonych zamówień i co najważniejsze - może szybko reagować, gdy klient zgłosi reklamację lub nie odbierze zamówienia. Szczegółowe informacje zawarte w każdym zamówieniu, takie jak liczba kilometrów, czas dostawy i dodatkowe uwagi, pomagają w lepszym zarządzaniu, planowaniu dostaw oraz szybszej komunikacji z klientem.

                      Dzięki pracy przy użyciu Aplikacji dla Kurierów E.Leclerc dyspozytor na mapie miasta i jego okolic widzi dokładne rozmieszczenie samochodów dostawczych kurierów. Lokalizacja aktualizuje się zaledwie co 30 sekund! Dyspozytor ma możliwość obserwacji postępów dostaw na bieżąco. Aplikacja dla kurierów pokazuje progres dostarczanych zamówień - po rozwinięciu listy punktów danego kuriera.

                        teaser2
                        teaser2
                        teaser2
                        Netgraf
                        Opcjonalnie
                        Zamknij
                        Opcjonalnie