Prowadzenie sklepu internetowego jest jednym z najważniejszych obszarów aktywności każdego przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż w sieci. Wynika ono z konieczności dotarcia do możliwie najszerszej grupy odbiorców, co w oczywisty sposób przekłada się na obroty firmy. Zastanawiasz się zatem jak pozycjonować sklep internetowy, co ma wpływ na ten proces i jak osiągnąć możliwie najlepsze rezultaty, przy możliwie niewielkim budżecie? Na te i wiele innych pytań, postaram się udzielić Ci odpowiedzi, właśnie w tym opracowaniu. Jednak już na wstępie warto podkreślić, że „niewielki budżet” to określenie dosyć abstrakcyjne, bowiem jest to zwykle niemała kwota w skali roku. Prowadzone działania przekładają się na znaczne zwiększenie obrotów. Oczywiście, muszą być powierzone profesjonalistom wiedzącym „co do nich należy”.

Istnieje wiele aspektów, na których należy się skupić pozycjonując sklep w internecie. Paradoksalnie każdy z nich ma znaczenie i może warunkować dotarcie do grupy docelowej w największym stopniu. Jest to też swoista inwestycja w przyszłość, ponieważ wiele czynności wykonywanych podczas pozycjonowania sklepu internetowego, przynosi korzyści w późniejszym czasie. Zwróć zatem uwagę na:

Słowa kluczowe w sklepie internetowym

Pozycjonowanie sklepu internetowego rozpocznij od doboru odpowiednich słów kluczowych, czyli tzw. „fraz”. Muszą one być odbiciem słów wpisywanych w wyszukiwarkę przez użytkowników, co pozwala na maksymalne dopasowanie „contentu”, pod oczekiwania potencjalnych klientów oraz robotów indeksujących Google.

Odpowiedni dobór słów kluczowych warunkuje przyszłą skuteczność pozycjonowania.

 

Warto podkreślić, że nadmierne skupianie się na frazach popularnych, a więc mocno konkurencyjnych, może nie przynieść pożądanego efektu – szczególnie przy niskim budżecie. Natomiast, wykorzystywanie mało popularnych słów kluczowych może znacząco ograniczyć pozyskiwanie nowych użytkowników. Musisz zatem wypracować rozsądny kompromis i „wyważyć” stosowane frazy kluczowe, ich konkurencyjność oraz przeznaczony na ten cel budżet.

image of search

Jak pozycjonować sklep internetowy? Jest to pytanie, które zadaje sobie wielu przedsiębiorców na całym świecie. Jest to proces długotrwały i wymagający odpowiedniego doświadczenia i wiedzy, aby był realnie opłacalny. Pozycjonowania nie prowadzi się w oparciu jedynie o 5-6 najpopularniejszych frazach kluczowych, ale na podstawie zacznie większej ich ilości (obejmując w tym te mniej popularne oraz niszowe - tzw. „long tail”). Przykładowo, zamiast pozycjonować sklep z suplementami na frazę „odżywki na masę” postaw na „odżywki na masę dla zawodowców PVL”. Oczywiście, dłuższe słowa kluczowe charakteryzują się mniejszą popularnością i rzadszym wykorzystaniem podczas wyszukiwania. Są też rzadziej wykorzystywane podczas pozycjonowania sklepów internetowych, więc łatwiej uzyskać dzięki nim, szybsze wyniki.

Pamiętaj:

Ogólnie frazy kluczowe charakteryzują się dużą popularnością, ale ułatwiają dotarcie do potencjalnego klienta, który w wielu przypadkach nie jest jeszcze zainteresowany zakupem konkretnego produktu. Podczas gdy dłuższe, celują w osobę zdecydowaną i umotywowaną do zakupu (w tym przypadku odżywki na masę marki PVL).

 

Słowa kluczowe „long tail” charakteryzują się zatem znacznie większym potencjałem zakupowym. Należy to podkreślić – porządnie zrobiony resarch i ustalenie odpowiednich fraz kluczowych jest niezwykle ważną kwestią dla pozycjonowania sklepów internetowych. Mogą one dotyczyć strony głównej, kategorii, podkategorii, konkretnych produktów. Wszystko to będzie niezwykle pomocne podczas działań „content marketingowych”.

Jak dobrać słowa kluczowe?

Jeśli nie korzystasz z żadnych płatnych narzędzi np. SEMstorm lub Senuto, załóż konto Google Ads i skorzystaj z Planera Słów Kluczowych:

image key words tips

Wybierz opcje Poznaj nowe słowa kluczowe i wpisz maksymalnie 10 słów związanych z Twoją działalnością lub podaj adres Twojego sklepu.

image of looking new key words

Optymalizacja strony

Publikowane w ramach pozycjonowanego portalu treści powinny być unikalne, ale także odpowiednio długie i sformatowane (w tym opatrzone nagłówkami). Oczywiście, właściwe zagęszczenie fraz kluczowych ma olbrzymie znaczenie, chociaż zbyt duża ich ilość może być problematyczna. Sama długość artykułów, które są zwykle wykorzystywane, zamyka się w 5 tysiącach znaków ze spacjami (5k zzs). Tej długości teksty o przemyślanej strukturze, gwarantują możliwie najlepszą widoczność w wynikach wyszukiwania.

Szybkość działania strony

Bardzo istotna kwestia, bowiem szybkość wczytywania się sklepu, nie jest zależna jedynie od jakości łącza potencjalnego klienta. Zbyt duże przeładowanie portalu może prowadzić właśnie do opóźnień w jego ładowaniu się, a to może zniechęcać klientów, chociażby do zapoznawania się z ofertą.

image of site performance

Szybkość swojej witryny sprawdź na oficjalnym narzędziu Google:
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Mapa witryny

Przygotowana i przemyślana mapa witryny ma duże znaczenie zarówno dla sprawności działania portalu, jak i sprawnego poruszania się po nim potencjalnych klientów. Warto zadbać o ich komfort, ma to także praktyczne aspekty.

Mapę witryny w formacie XML zgłoś w Google Search Console:

image uploding site map

Optymalizacja adresów URL

Podczas przechodzenia w kolejne podkategorie, niejednokrotnie byłeś zapewne świadkiem bardzo długich linków, jakie pojawiają się w polu adresu strony. Ich przesadna długość może w pewnym zakresie utrudnić ich wykorzystanie i dzielenie się nimi między znajomymi. Najlepiej prezentują się adresy krótkie i przejrzyste – mają one także znaczenie dla pozycjonowania.

Przykład dobrze zoptymalizowanego adresu URL dla głównej kategorii sklepu:

nazwa-witryny.pl/lozka-dzieciece

Optymalizacja znaczników meta „title”, „description” oraz “alt” obrazów

Dobór odpowiednich słów w polu „tytuł”, jak i „opis” znacząco wpływa na proces pozycjonowania portalu, tudzież sklepu internetowego. Zadbaj by były one unikatowe oraz zawierały w naturalnej formie słowa kluczowe, które pozycjonujesz.

Podobnie wygląda kwestia obrazów, a konkretnie atrybutów ALT, które powinny opisywać przedstawiającą grafikę.

Rozdzielczości oraz waga samych plików na serwerze również ma znaczenie. Musisz zadbać o odpowiednią ich jakość, ale także o sprawne działanie galerii, aby nie wpływało to na szybkość działania strony.

Opisy produktów i kategorii

Niestety, jest to często kwestia traktowana bez głębszej refleksji, podczas gdy to właśnie unikalność oraz wartość merytoryczna stosowanych opisów produktowych, ma największe znaczenie dla algorytmów wyszukiwarek. Właśnie na ich podstawie dochodzi do oceny wartości portalu. Wszystko to ma przełożenie na odpowiednią wysokość na liście wyników wyszukiwań Google.

Jeżeli zatem w dalszym ciągu stosujesz szczątkowe opisy, bądź po prostu kopiujesz je od konkurencji – nie rób tego więcej! Zadbaj o unikalną treść, która ułatwi wyróżnienie Twojego sklepu na tle innych. Możesz jedynie na tym zyskać. Przygotowując je samemu lub zlecając copywriterowi, możesz zadbać o odpowiednie nasycenie fraz kluczowych oraz ogólny wydźwięk tekstów.

Blog - marketing treści w sklepach e-commerce

Wykorzystanie treści znajdującej się na Twoim portalu to podstawa pozycjonowania. Jednak na tym jej zadanie się nie kończy, bowiem to ona ma za zadanie zainteresować oraz przyciągnąć potencjalnego klienta do Twojej oferty, by ostatecznie przekonać go do zakupu. Olbrzymie znaczenie mają treści publikowane w ramach opisów kategorii, podkategorii, ale także same opisy produktowe. Nie mniej ważne wydają się teksty znajdujące się w „sekcji blogowej”. Jest to miejsce gdzie potencjalny klient może znaleźć poradę oraz interesujące go tematy związane z tematyką prowadzonego portalu.

Odpowiednio prowadzony blog zdaje się być doskonałym wyborem dla wszystkich sklepów, które aspirują do ciągłego rozwoju i zdobywania kolejnych rzeszy klientów. Odpowiednio częste oraz wartościowe publikacje w ramach prowadzonej działalności, mogą przyciągnąć uwagę nowych klientów, przełożyć się na dodatkowy ruch organiczny, zwiększenie sprzedaży oraz podnieść wartość SEO samego sklepu. Tworząc każdy artykuł należy kierować się tymi samymi zasadami, co podczas przygotowywania opisów produktowych. Bardzo ważną kwestią jest odpowiednie linkowanie artykułu i umieszczanie w nim odnośników do konkretnych produktów znajdujących się w ofercie Twojego sklepu lub kategorii. Warto dodatkowo poświęcić trochę czasu na poszukiwanie synonimów oraz fraz związanych z treścią samej publikacji.

Nie masz pomysłu na pisanie artykułów na swojego Bloga? Sprawdź na:
answerthepublic.com

image of questions and ideas

Strategia „linkbuildingu”

Wciąż jedną z najważniejszych kwestii mających wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego jest pozyskiwanie linków z uznanych i wiarygodnych dla wyszukiwarek źródeł. Linki publikowane na portalach branżowych, które kierują wprost do Twojego sklepu, są ważnym aspektem mającym wpływ na pozycję Twojego portalu w rankingu.

link building image

Dawniej największe znaczenie miała ilość linków prowadzących z portali zewnętrznych do Twojego sklepu. Obecnie znacznie ważniejszą kwestią jest ich jakość. Jeżeli zależy Ci na uzyskaniu możliwie najwyższej pozycji w wyszukiwarkach - poszukuj linków:

  • związanych tematycznie z branżą w jakiej działasz,
  • pochodzących wyłącznie z najbardziej uznanych i zaufanych portali zewnętrznych,
  • publikowanych na stronach generujących realny ruch organiczny.

 

Zastanawiasz się skąd brać dobre linki? Metod ich pozyskiwania jest całkiem dużo. Jednak jest to kwestia mocno związana z branżą i nie ma jednego cudownego przepisu na ich pozyskiwanie. Tworząc prawdziwie wartościowe merytorycznie opisy, wpisy blogowe, artykuły – masz realną szansę na pozyskanie całkowicie naturalnych linków zwrotnych (mają one miejsce, np. w przypadku polecenia sklepu na forum tematycznym przez zadowolonego klienta).

Jednym z najpopularniejszych portali na którym znajdziemy oferty publikacji artykułów sponsorowanych jest whitepress.pl.

 

Podczas pozyskiwania linków zadbaj o ich różnorodność i zwróć uwagę na:

Artykuły sponsorowane

Stanowią one najczęstszy wybór ze względu na wpływ osoby zlecającej na treść, jak i odpowiedniej jakości linkowanie z publikacji do własnego sklepu. Istnieje możliwość skorzystania ze współpracy pomiędzy portalami oraz zaproszeń do publikacji. Jednak najczęściej będziesz musiał za tego typu tekst po prostu zapłacić.

Fora tematyczne (związane z profilem sklepu)

Zależnie od branży jaką „obstawiasz”, istnieje zwykle wiele for tematycznych, gdzie użytkownicy polecają sobie usługi bądź oferty firm. Jeżeli uda Ci się zdobyć zaufanie swoich klientów na tyle mocno, to istnieje bardzo duża szansa na pojawienie się naturalnego linkowania z tego typu portali. Będzie to niezwykle korzystna dla Ciebie i pozycjonowania Twojego sklepu sytuacja.

Katalogi

Katalogi to proste agregaty stron, z krótkim opisem firm jakie się skrywają pod konkretnym linkiem. Kiedyś stanowiły podstawę pozycjonowania, ale dziś to jedynie dodatek wspierający ten trudny proces.

Najczęstsze problemy związane z pozycjonowaniem sklepów internetowych

Istnieje wiele problemów, z którymi borykają się osoby pozycjonujące portale lub sklepy internetowe. Najczęstszymi są zduplikowane treści występujące w dwóch lub większej ilości miejsc (strony, tytuły, opisy). Brak jakiejkolwiek unikalnej treści, wiele nagłówków typu H2 na tej samej podstronie, brak adresów kanonicznych, niedostateczne linkowanie zewnętrzne oraz zbyt ograniczony budżet.

Oceń ten artykuł:
Dziękujemy za ocenę!
Ocena:
5.00
/
5

NASTĘPNY WPIS Jak zaprojektować dobry sklep internetowy?
POPRZEDNI WPIS Pożyczka dla Przyjaciela case study