Strona internetowa jest czymś obowiązkowym jeżeli właśnie rozpoczynasz swoją własną działalność. Masz na to wstępnie określony budżet i biznesplan. Będziesz sprzedawać produkty lub usługi ale w jednym i drugim przypadku, aby Twój interes sprawnie funkcjonował potrzebujesz strony internetowej swojej firmy. Miejsca, w którym znajdą Cię Twoi nowi klienci.

Już na samym początku pojawia się problem i musimy zdecydować się na właściwego wykonawcę strony. Opierając się na informacjach z sieci i wycenach przesłanych z różnych firm bardzo trudno jest wybrać. Dlatego dzisiaj zastanowimy się nad kilkoma ważnymi pytaniami i postaramy się coś doradzić:

  1. Ile powinna kosztować strona www
  2. Jak wybrać odpowiedniego wykonawcę
  3. Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej

W tym artykule odpowiemy na pierwsze zagadnienie, a w kolejnych opiszę dokładnie pozostałe.

Ile powinna kosztować strona www

Niestety na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Ponieważ zakres prac przy tworzeniu i projektowaniu nawet jednej strony może być tak różny, że podawanie jakichkolwiek zakresów można by było porównać do zakupu auta z zakresu - najtańszy używany, aż do luksusowego prosto z salonu.

Koszt wykonania strony wynosić więc będzie od 300 zł netto do 6000 zł netto, a w niektórych przypadkach do nieskończoności (kiedy strona będzie regularnie rozwijana). Oczywiście realizujemy również strony internetowe, które kosztują więcej niż 6000 zł netto ale to na ogół mocno rozbudowane serwisy z dodatkowymi, dedykowanymi rozwiązaniami informatycznymi.

Zupełnie inny będzie koszt zwykłej prostej strony pełniącej funkcję wizytówki firmy niż rozbudowanego serwisu internetowego. Dlatego też skupię się i przedstawię kilka różnych typów stron, w różnych zakresach ale żeby poznać i przede wszystkim zrozumieć ile strona powinna kosztować - powiemy sobie o tym, jakie czynniki decydują o koszcie wykonania strony WWW.

1. Praca ludzka

Wykonanie strony to przede wszystkim usługa, a więc ktoś musi coś dla nas zrobić własnymi łapkami i głową. W zależności od skomplikowania projektu przy tworzeniu strony biorą udział następujące osoby, a każdy z nich korzystając z własnego doświadczenia poświęca swój czas na pracę, która sprawi by strona była jak najlepsza.

Przedstawiciel handlowy

W zakres pracy wchodzi kontakt z klientem, przygotowanie umów, jak również doglądanie, czy projekt idzie w dobrą stronę. To właśnie handlowiec zbiera informacje od klienta, aby następnie przekazać je zespołowi pracującemu nad stroną. Zna potrzeby klienta i dzięki temu jest w stanie doglądać projektu, jednocześnie informując o jego postępach.

Zespół grafików

To oni są odpowiedzialni za cześć wizualną strony, na ich pracę wchodzi przygotowanie makiet, projektu graficznego, stworzenie wyglądu strony i jej wszystkich elementów. To graficy nanoszą uwagi klienta i wprowadzają ewentualne poprawki do projektu. Graficy starają się zwykle znaleźć złoty środek pomiędzy tym czego chce klient, a aktualnymi standardami, trendami i wymogami nowoczesnych stron.

Koder HTML

jest to osoba odpowiedzialna za zakodowanie projektu graficznego do kodu HTML, czyli potocznie - zamienia grafikę w stronę internetową oraz tworzy na jej podstawie wersję RWD przystosowaną do urządzeń mobilnych tj. tabletów i telefonów komórkowych.

Programista

Najczęściej to właśnie programista w pracy przy stronach internetowych łączy (pot. podpina) kod HTML pod CMS (panel administracyjny/zaplecze strony) oraz jeżeli jest taka potrzeba pisze dodatkowe , bardziej zaawansowane funkcje dla strony.

Project manager

To osoba która swoją wiedzą i doświadczeniem dba o poprawną realizację strony, kontakt z handlowcem oraz z klientem. Jego zadaniem jest dopilnowanie terminów poszczególnych etapów realizacji oraz ostatecznej jakości wykonania projektu graficznego jak i samej strony WWW.

UI/UX Designer

specjalista współpracujący z zespołem grafików odpowiedzialny za początkowy etap prac nad projektami stron o większym zakresie. Jego praca polega na przedstawieniu efektywnego rozmieszczenia informacji i elementów na stronie, tak aby były jak najbardziej użyteczne, a sama strona internetowa i poszczególne procesy jak najbardziej opłacalne. Jednym zdaniem, przygotowuje on szkic strony na podstawie otrzymanych materiałów w taki sposób, aby użytkownicy strony wygodnie się nią posługiwali. Unikamy dzięki temu problemów ze znalezieniem ważnych rzeczy i przez to sama strona przynosi jak największe korzyści.

Jeżeli chcemy otrzymać stronę możliwie jak najlepszej jakości, wtedy w zespole znajdują się wszystkie wymienione osoby, pracując nad nad tym, aby wykonać możliwie jak najlepszą stronę WWW.

Jeżeli chcemy otrzymać stronę dobrej jakości, to wystarczy jeżeli w zespole znajdzie się przedstawiciel handlowy, grafik oraz koder. Co oczywiście wpływa na niższy koszt jej stworzenia.

Jeżeli chcemy otrzymać stronę za najtańszą możliwą cenę np. za 300 zł netto, to zespól składa się wtedy tylko z przedstawiciela odpowiedzialnego za kontakt i kodera, ponieważ takie strony wykonywane są zwykle na gotowych szablonach bez potrzeby tworzenia projektu graficznego.

2. Know How

Czyli wiedza i doświadczenie firmy oraz zespołu, które są najwyższą wartością. Wiedza i doświadczenie firmy realizującej stronę daje gwarancje na to iż strona prócz tego, że będzie ładna, będzie po prostu dobrze zrobiona i dobrze zaprojektowana, eliminując błędy. Nasza firma zdobyła doświadczenie uczestnicząc przez lata w wielu projektach, gdzie prócz samego wykonania realizacji dodatkowo analizujemy je, badamy i sprawdzamy to, jak nasze projekty zachowują się po wdrożeniu. Uczymy się i wiemy jakie działania są skuteczne, jak oddziałują kolory, gdzie i jak rozmieszczać poszczególne elementy strony tak, aby klient jak najszybciej do nich trafił, jak najbardziej atrakcyjnie pokazać usługę czy produkt.

Często spotykamy się ze stronami, które przez źle zaprojektowane menu lub źle zaprezentowaną ofertą może zniechęcać potencjalnego kupca i jeżeli mówimy o tym, że np. strona jest inwestycją na ok. 2 lata, to czy nie lepiej zapłacić 1000 – 2000 zł więcej za stronę, która tą pewność daje?

3. Zakres prac

Zakres prac bezpośrednio definiuje czas pracy ludzkiej opisanej w pkt 1 i może on być bardzo różny. Porównując strony konkurencji patrzymy głównie na stronę główną i na to, czy się podoba, czy nie. Dlatego bardzo często nie jesteśmy w stanie dobrze porównać ofert i zazwyczaj osoby, które nie miały wcześniej doświadczenia w budowaniu strony patrzą głównie na zakres cen, a nie na to co otrzymają. Aby łatwiej uzmysłowić jaki zakres prac i koszty po stronie wykonawcy wchodzą w wykonanie różnych stron przeanalizujemy kilka najpopularniejszych typów stron wraz z zakresem cen.

a) Strona do 500 zł netto

Strona o najmniejszym zakresie. Najtańsza, oferowana zazwyczaj na darmowym oprogramowaniu i darmowym lub gotowym szablonie graficznym. Klientowi wstawia się logo, dostosowuje kolorystykę i podmienia zdjęcia w szablonie. Jest wiele stron oferujących darmowe jak i płatne skórki do stron, które bardzo często wykorzystują wykonawcy. Zdarza się jednak, że w dużej mierze nie nabywają oni odpowiednich praw, aby móc przekazać je klientowi z odpowiednią licencją. Takimi stronami są https://themeforest.net/, czy https://www.templatemonster.com/ Strona taka wymaga minimalnej wiedzy w budowaniu stron, nie wymaga również pracy programisty. Jedyne co musi zrobić wykonawca to zainstalować CMSa np. darmowy Wordpress i wgrać skórkę, a następnie podmienić ewentualnie zdjęcia.

Zakres prac
  • Instalacja skórki
  • Instalacja CMS
  • Dobranie Zdjęć
Przybliżony koszt realizacji
Projektowanie graficzne: do 1h czas na zapronowanie innych zdjęć i podmiana loga
Kodowanie 1h - instalacja i podmiana grafik
Prace Programistyczne 0h
Orientacyjny koszt wykonawcy 0 - 60 zł netto

W jaki sposób zweryfikować, że moja strona nie będzie indywidualnie zaprojektowana, a wykonawca używa jedynie szablonów? To proste, wystarczy poprosić o niestandardowe funkcje na stronie jak np. bardziej rozbudowany kalkulator do wyceny, zmienić układ strony znacząco np. zmienić menu z poziomego na pionowy, powiększyć np. całą szerokość strony. Zazwyczaj w takiej sytuacji otrzymamy informacje, że jest to niemożliwe, co potwierdzi brak umiejętności

b) Podstawowa Strona Wizytówka od 1600 zł do 2000 zł netto

Zakres prac
  • Projekt graficzny strony główny
  • Projekt graficzny podstrony
  • Kodowanie do HTML projektu strony głównej
  • Kodowanie do HTML projektu podstrony
  • Instalacja CMS
  • Implementacja kodu HTML pod CMS
Przybliżony czas realizacji:
Projektowanie graficzne: 6 – 8 h
Kodowanie: 5 – 6 h zakodowanie projektu graficznego
Prace programistyczne: 2 - 4 h podpięcie pod CMS
Orientacyjne koszty wykonawcy: 900 – 1300 zł netto

W tej kwocie zazwyczaj otrzymamy stronę internetową tzw. „Wizytówkę”, jest to najpopularniejszy rodzaj stron internetowych jakie spotkamy w internecie i najczęstszy zakres prac z jakim firmy występują. To strona składająca się z ok 5 podstron np. strona główna, o nas, oferta, współpraca, kontakt. Przygotowywany jest jeden projekt strony głównej i jeden projekt strony informacyjnej, który później powielony jest na innych zakładkach, czyli np. strona z ofertą wygląda tak samo (pod względem grafiki i układu) jak strona współpraca, a różni się tylko opisem, który klient może sam wprowadzić. W tej cenie powinniśmy wymagać indywidualnego projektu graficznego i kreatywności. Niestety i w tym przypadku może być tak, że ktoś zapłaci za indywidualną stronę, a wykonawca użyje szablonu.

c) Strona firmowa 2000 – 3000 zł netto

W tej kwocie otrzymamy stronę wizytówkę składającą się z ok 5 podstron np. strona główna, o nas, oferta, współpraca, kontakt. Jednak różnicą między obiema stronami jest ilość stworzonych projektów, które grafik zaprojektuje i które koder musi pociąć. W tańszej wersji zaprojektowana była tylko strona główna i jedna przykładowa strona, która jest wzorem dla kolejnych stron. W tym przypadku zostaną zaprojektowane wszystkie podstrony przez grafika przez co cała strona, a nie tylko główna wyglądać będzie profesjonalnie i zachęcająco.

Przykład Strony Głównej

Zakres prac
  • Projekt graficzny strony głównej
  • Projekt graficzny podstrony
  • Kodowanie do HTML projektu strony głównej
  • Kodowanie do HTML projektu pozostałych podstron
  • Instalacja CMS
  • Implementacja kodu HTML pod CMS
Przybliżony koszt wykonawcy
Projektowanie graficzne: 14 – 16 h przygotowanie projektu strony głównej oraz pięciu podstron oraz ewentualne poprawki
Kodowanie: 14 – 16h zakodowanie projektu graficznego do HTML
Prace programistyczne: 2 - 4 h podpięcie pod CMS
Orientacyjne koszty wykonawcy: 1800 – 2300 zł netto

4. Pozostałe koszta

Na koszt wykonania strony składają się jeszcze inne koszty tj:materiały graficzne, które zazwyczaj kupuje się w stokach zdjęciowych tj. fotolia.pl, czy istockphoto.com.

Uzupełnienie strony o treść

Strona podpięta do CMSa pozwala na samodzielne uzupełnianie treści więc koszt ten można pominąć. W naszej firmie każdą stronę uzupełniamy o treść przesłaną przez klienta i jest ona ujęta w kosztach, ponieważ jakościowo lepiej strona wygląda wtedy, kiedy treści wprowadza osoba obeznana z edytorem i kodem HTML. Dzięki temu prócz samego wrzucenia materiałów, ostyluje nagłówki, doda wypunktowania itp.

Poprawki

W zależności od firmy ilość poprawek wchodzących w zakres oferty jest różny, najważniejsze żeby były ujęte w taki sposób, aby dawały komfort pracy, a jednocześnie nie wpływały znacząco na koszt strony i jej jakość.

Do całkowitych kosztów strony należy także doliczyć cenę domeny oraz hostingu.Jak widać stworzenie strony to proces złożony i skomplikowany, decydując się na wybór konkretnej oferty będą Państwo mogli w lepszym stopniu ocenić ją przede wszystkim pod względem kosztów i tego czego co chcą Państwo uzyskać.

DLA NAJMNIEJ WYMAGAJĄCYCH

Strona oparta o gotowe rozwiązania

Koszt wykonawcy: 0-60 PLN
Cena strony: do 500 PLN

PROSTA WIZYTÓWKA TWOJEJ FIRMY

Atrakcyjna strona informacyjna

Koszt wykonawcy: 900-1300 PLN
Cena strony: 1600-2000 PLN

KOMPLEKSOWE ROZWIĄZANIE DLA TWOJEJ FIRMY

W pełni zaprojektowana strona biznesowa

Koszt wykonawcy: 1800-2300 PLN
Cena strony: 2000-2300 PLN
Oceń ten artykuł:
Dziękujemy za ocenę!
Ocena:
5.00
/
5

NASTĘPNY WPIS Radio Kolor 103 FM
case study
POPRZEDNI WPIS Dlaczego powinieneś mieć stronę internetową?