A więc myślisz o założeniu swojego pierwszego sklepu internetowego i jak każdy na Twoim miejscu chciałbym, aby był on jak najlepszy. Niestety, ale jest to pojęcie względne a dla osób, które nie miały zbyt dużego doświadczenia lub nie posiadają go w ogóle, to nie do końca potrafią powiedzieć, co to oznacza, że sklep ma być jak najlepszy. Pomimo tego, że raczej sam osobiście nie będziesz tworzyć sklepu, to ta wiedza przyda Ci się w całym procesie tworzenia sklepu internetowego. Wtedy będziesz wiedzieć czego oczekiwać i jak sprawdzać wyniki pracy firmy, która taki sklep będzie tworzyć.

Projektowanie stron internetowych Know How

Tak więc, aby móc odpowiedzieć sobie na pytanie „Jak zaprojektować dobry sklep internetowy?” musisz wiedzieć, czym dobry sklep powinien się charakteryzować.

Jakie są cechy dobrego sklepu internetowego ?

Najlepsze sklepy internetowe to takie, w których klienci potrafią szybko i intuicyjnie poruszać się po architekturze sklepu, potrafią w szybki sposób znaleźć poszukiwany produkt i niezbędne informacje o nim, bezproblemowo przejdą przez koszyk i zapłacą ulubionym sposobem płatności, a paczkę odbiorą w paczkomacie lub w domu. Dobry sklep to również dobre narzędzie dla pracy administratora, a co za tym idzie, to oprogramowanie pozwalające na szybkie i bezproblemowe zarządzanie kategoriami produktowymi oferujący szereg integracji oraz możliwości promocji w internecie.

A więc dobry sklep internetowy to taki który:

  • Wzbudza zaufanie.
  • Jest użyteczny.
  • Łatwo i szybko odnajduje w nim szukane produkty lub informację.
  • Posiada dobrą strukturę menu oraz wyszukiwarkę.
  • Szybko się ładuje i szybko działa.
  • Posiada szereg integracji.
  • Ma łatwą i zapamiętywaną nawigacje.
  • Świetnie korzysta się z niego na telefonie.
  • Ułatwia kontakt klienta ze sprzedawcą.
  • Estetyczny i spójny.

 

Skoro już wiesz, jaki powinien być Twój sklep internetowy, to postaram się opisać, na co warto zwrócić uwagę podczas projektowania sklepu internetowego.

Tworzenie sklepu internetowego wymaga czasu - również i Twojego.

Chcesz mieć dobry dopracowany sklep internetowy? To wymaga dużo Twojego zaangażowania, bo sklep ma sprzedawać produkty, a kto ma je znać lepiej, niż Ty sam?

Zacznij od pytania, czy masz czas, aby zbudować sklep, owszem posiadamy w ofercie sklep pod klucz, gdzie to my wszystkie rzeczy wymienione w tym artykule robimy i z dużym prawdopodobieństwem zrobimy to lepiej od Ciebie, ale być może budżet nie pozwala Ci na realizację takiego zakresu.

Zakładając, że masz bardzo dużą wiedzę o swoich produktach, na opisanie i przekazanie jak największej ilości informacji, powinieneś przeznaczyć min. 8 godzin, pamiętaj, że im więcej informacji przekażesz, tym lepiej spełnimy Twoje oczekiwania oraz sklep internetowy zostanie wykonany w lepszej jakości.

Nie robisz sklepu internetowego dla siebie, tylko swoich klientów!

Bardzo często nasi klienci zapominają o najważniejszej rzeczy, żeby przy akceptacji projektów graficznych czy makiet postarać się zapomnieć o swoich preferencjach. Pamiętaj, że ze sklepu Ty nie będziesz korzystać, tylko Twoi klienci, a oni w porównaniu z Tobą nie wymyślili całej struktury i rozmieszczenia informacji na sklepie i nie mają bladego pojęcia, że kategoria Bielizna znajduje się w kategorii głównej Pozostałe i że filtr z rozmiarem jest na samym dole. Nie jest to proste, ale bardzo ważne, a jeżeli nie posiadasz wystarczającej wiedzy na ten temat, zaufaj wykonawcy, a jednocześnie staraj się ją uzupełniać. To jak z budowaniem domu dobrze wiedzieć co i jak się powinno robić, aby potem spać spokojnie. Widziałem nie jeden bardzo źle zaprojektowany sklep przez firmę, a i sami bardzo często otrzymujemy od klientów bardzo trafne uwagi, na które nie zwracaliśmy uwagi.
Jakie są cechy dobrego sklepu internetowego ?

Dobrze pewnie już wiesz, że koszt wykonania sklepu może być bardzo różny tak jak i jakość jego wykonania. Jak zatem dobrze wybrać firmę, która wykona dla Ciebie sklep internetowy?

 

  • Wybierz 3-5 firm, do których wyślesz zapytanie ofertowe.
  • Przy wyborze firmy zwracaj uwagę na zrealizowane projekty, wejdź na te sklepy i spróbuj coś kupić,sprawdź je na telefonie, oceniaj przede wszystkim użyteczność tych sklepów oraz ogólną estetykę i funkcjonalność.
  • Jeżeli firma w większości opiera swoją ofertę na e-commerce to dobry znak, a jeżeli ma w portfolio 20 ładnych stron i jeden ładny sklep to raczej pewne, że mają dobrego grafika, ale nie mają dużego doświadczenia w sklepach, a Ty powinieneś znaleźć kogoś, kto się doskonale na tym zna.

 

Przygotuj dokładnie zapytanie ofertowe w nim zamieść:
  • Informacje na temat Twojej firmy i sprzedawanych produktów.
  • Pytanie o oprogramowanie, aktualizacje, hosting i pomoc techniczną.
  • Informacje o ilości widoków, które będą projektowane. Polecam, aby w zakresie były minimum trzy najważniejsze widoki, czyli strona główna, listing produktów, karta produktu ewentualnie jeszcze projekt strony informacyjnej.
  • Dowiedz się, jakie możliwości ma sklep, pod kątem integracji z płatnościami i kurierami standardem jest integracja np. z Tpay lub Payu oraz integracje z popularnymi firmami kurierskimi tj. Inpost, DHL itp.
  • Zapytaj się o możliwości ustawiania promocji i rabatów.
  • Poproś o demo panelu administracyjnego lub o prezentacje ważne, aby oprogramowanie było łatwe w użyciu dla Ciebie, łatwo dodawało się produkty i obsługiwało zamówienia.
  • Jeżeli masz już jakiś program magazynowy, dopytaj się o integrację, nawet jak nie teraz to jak rozwinie się Twój sklep, będzie to bardzo przydatne.
  • Dowiedz się, czy istnieje możliwość tworzenia dedykowanych rozwiązań dla sklepu jeżeli masz takie potrzeby, opisz je. Jeżeli nie, dowiedz się, czy będzie taka możliwość w przyszłości. Jak taka możliwość istnieje, poproś o przykłady realizacji takich niestandardowych rozwiązań, często dopiero później się okazuje, że wszystko jest niemożliwe.
  • Wypisz listę wszystkich rzeczy, które chciałbyś na sklepie np. aktualności, newsletter, filtrowanie produktów, wyskakujące popupy, warianty produktów itp.
  • Wyślij przykłady sklepów, które Ci się podobają, z zaznaczeniem co się podoba, a co np. chcesz z takiego sklepu mieć u siebie.
  • Dowiedz się o aktualizacje oprogramowania i o pomoc techniczną.
  • Czas realizacji indywidualny sklep wykonuje się przy wszystkich etapach realizacji i akceptacji w ok. 1 - 2 msc jeżeli firma poda bardzo krótki czas, to może się okazać, że Twój sklep będzie kopią jakiegoś szablonu z pozamienianymi zdjęciami, ale wtedy realizacja nie powinna kosztować więcej niż tysiąc złotych

 

Zadzwoń do sklepu internetowego firmy z portfolio i zapytaj się o referencję.
Spotkaj się osobiście, a jeżeli jesteś z innego miasta, umów się na wideokonferencję, ale dobrze mieć firmę, która zajmie się Twoim biznesem na tyle niedaleko, żeby spotkanie osobiste nie było problemem, to najlepszy sposób na rozpoznanie i otrzymanie odpowiedzi na pytania

Funkcje, które Twój sklep internetowy powinien posiadać

Bez względu co będziesz sprzedawać, zwróć uwagę, żeby Twój sklep miał min 90% tych funkcjonalności, które opisuję poniżej. Ich brak będzie sugerować, że program nie jest rozwijany a pomimo że dziś czegoś nie będziesz potrzebował, jest bardzo duża szansa, że będziesz potrzebować jutro, bo znajdziesz fantastyczną hurtownię, ale Twój sklep nie będzie posiadał możliwości integracji z nią lub np. nie ma obsługi wariantów, a doszły Ci produkty, które wyłącznie w ten sposób można sprzedawać.

Oto lista:
  • Responsywna wersja sklepu, czyli dostosowanie do urządzeń mobilnych.
  • Integracja z szybkimi płatnościami np. Tpay, PayPal, Payu.
  • Integracje z obsługą kart płatniczych.
  • Integracje z najpopularniejszymi kurierami jak Inpost, DHL i inne i koniecznie paczkomaty i warto mieć obsługę kurierską oraz paczkomatów.
  • Możliwość integracji z hurtowniami.
  • Możliwość integracji z programami magazynowo- księgowymi tj., Raks.
  • Możliwość wystawiania faktur i dokumentów sprzedaży poprzez sklep.
  • Obsługę magazynu, czyli stany magazynowe i ich kontrola.
  • Integracje z Allegro.
  • Integracje z najpopularniejszymi porównywarkami cen jak Ceneo, czy Nokaut.
  • Integracje z Google merchant potrzebna do reklam CPC w Google.
  • Demo wybranego sklepu osiągać zielony wynik w Google test speed, czyli powyżej 85 punktów.
  • Posiadać funkcje ulubionych / przechowalni z prostym dodaniem produktu do koszyka.
  • Mieć możliwości konfiguracji i optymalizacji sklepu pod kątem SEO.
  • Posiadać możliwości promocji produktów, ustalania rabatów i kodów rabatowych.
  • Baza produktowa powinna posiadać możliwość dodania kodów kreskowych i nr katalogowego.
  • Produkty powinny posiadać możliwość tworzenia wariantów i opcji dla produktów.
  • Powinien posiadać krótki proces zamawiania wraz z możliwością kupienia bez rejestracji.
  • Lista produktów na sklepie powinna posiadać filtry, które samemu można definiować i tworzyć.
  • Oznaczenia produktów jako promocja, nowość, polecany produkt lub inne formy wyróżnienia produktów.
  • Łatwy system banerowy który sam obsłużysz i dodasz zdjęcia.
  • Moduł aktualności lub bloga.
  • Możliwość definiowania statusów zamówień i edytowania powiadomień.

 

Być może na tę chwilę nie potrzebujesz wszystkich tych funkcji albo nawet nie wiesz, co niektóre rzeczy oznaczają, to zaufaj mi jeżeli Twoja sprzedaż w internecie będzie się rozwijać prędzej czy później będziesz ich potrzebować. Nasze oprogramowanie sklepu internetowego Sellingo posiada wszystkie wymienione funkcje i dużo więcej pełną listę funkcjonalności znajdziesz tutaj https://sellingo.pl/funkcje
Usługi, które powinieneś posiadać wraz z oprogramowaniem sklepu internetowego

Częste aktualizacje

Rynek e-commerce to najbardziej dynamicznie rozwijający się rynek na świecie, przez co bardzo dynamicznie się zmienia. Tak samo jak i sprzedaż internetowa w Polsce szybko się rozwija, a równie szybko rozwija się i oprogramowanie, które powinno nadążać za trendami na rynku oraz poszerzać i udostępniać coraz lepsze funkcjonalności. Dowiedz się, czy Twój sklep jest aktualizowany, jak tak to zapytaj się o change logi, aby móc to zweryfikować.

Pomoc techniczna

Nawet jako doświadczony sprzedawca możesz potrzebować pomocy z różnymi sprawami od zgłaszanie błędów, które mogą zawsze się pojawiać. Bardzo istotne jest to, żebyś mógł otrzymać wsparcie wtedy kiedy potrzebujesz. Dowiedz się, na jakiej zasadzie prowadzone jest wsparcie, już po uruchomieniu sklepu, na co możesz liczyć i miej to zapisane na umowie.

Gwarancja

Miej przynajmniej 12-miesięczną gwarancję na sklep, sprawdź, czy w umowie doprecyzowane są kwestie terminów wdrożeń poprawek i czy podzielone są ze względu na priorytety, np. błędy krytyczne powinny być naprawiane szybko.

Szybki i stabilny serwer

Szybkość i stabilność działania sklepu zależy właśnie od tego czy serwer, na którym będzie Twój sklep, będzie odpowiednio szybki i wydajny. Zapytaj o to czy na serwerze są backupy czyli kopie zapasowe sklepu i bazy danych na wypadek awarii dowiedz się, jak często są wykonywane.

Możliwość rozwijania sklepu wraz z potrzebami

Jak każdy biznes zakłada się po to, aby się rozwijał, Ty też taki załóż! Upewnij się, czy firma dysponuje wiedzą i umiejętnościami, aby w razie potrzeby wykonała rozwiązania dodatkowe, które nie figurują w standardowych funkcjonalnościach sklepu. Potwierdzenia zweryfikuj np. niech wykonawca pokaże przykładowe takie realizacje

Mamy wybraną firmę i wiemy, że oprogramowanie spełnia nasze wymagania, jest rozwijane i skalowalne, podpisaliśmy umowę z wykonawcą, teraz otrzymamy brief lub prośbę o przesłanie wytycznych do projektowania.

Jak przygotować wytyczne do zaprojektowania sklepu internetowego
Dobrze przygotowane wytyczne pozwolą wykonawcy na przygotowanie sklepu, który będzie spełniał Twoje oczekiwania i wymagania, oraz pozwoli poświęcić więcej czasu na dopracowywanie elementów przez grafika, ponieważ nie będzie musiał zastanawiać się jak rozmieścić elementy na sklepie. Oczywiście grafik powinien posiadać doświadczenie i wiedzę z zakresu UX na tyle, żeby rzeczy, które są, przemyślane korygował.
Waybeauty page

Przykładowa realizacja naszej firmy: waybeauty.pl

Oto lista prac, które powinieneś wykonać i wysłać:

- Prosta np. narysowana makieta z rozmieszczeniem elementów, jakie byś widział na stronie, może to być, coś bardzo prostego, ale i tak będzie świetną sprawą dla grafika. Oczywiście możesz spróbować pokusić się o lepszą makietę i skorzystać np. z uxpina lub innego programu do tworzenia projektów UX.
- Pełna struktura kategorii wraz z kategoriami głównymi i podkategoriami.
- Logo w wektorach, czyli w formacie SVG lub PDF, ostatecznie w PNG.
- Cechy wyróżniające sklep np. darmowa dostawa, wydłużony zwrot, możliwość odbioru w punkcie itp.
- Lista produktów, które chcesz promować najlepiej z treścią, zdjęciami takimi lifestylowymi i ceną promocyjną.
- Lista kategorii, które chciałbyś promować np. mogą znaleźć się na stronie głównej, wypromowane w ciekawy sposób.
- Lista sklepów, które Ci się podobają z zaznaczeniem co i jakie elementy się podobają i co chciałbyś mieć na swoim sklepie. Pamiętaj, że nie wolno kopiować możemy się tylko inspirować.
- Lista podstron i elementów stopki, jakie będą w Twoim sklepie internetowym.
- Inne uwagi lub elementy, na które grafik powinien zwrócić uwagę.

Tak przygotowane rzeczy wyślij spakowane w jednym e-mailu, dzięki temu, że dostajemy dużo fajnych wytycznych, czas na wykonanie projektu graficznego sklepu wykorzystujemy lepiej, ponieważ nie musimy tracić czasu na poszukiwania materiałów czy większej ilości poprawek, a więc dobrze przygotowany brief z Twojej strony to lepiej wykonany sklep, szybciej i trafniej w Twój gust.

Po przesłaniu wszystkich wytycznych po pewnym czasie dostaniesz projekt graficzny do akceptacji.

Na co zwrócić uwagę podczas akceptacji projektu graficznego sklepu internetowego

Przyszedł dzień, w którym otrzymujesz na e-mail informację o wykonanym projekcie graficznym. Taki projekt powinieneś otrzymać w rozdzielczości rzeczywistej w rozdzielczości full HD tak, aby móc zobaczyć jak projekt wygląda w proporcjach 1:1 na Twoim komputerze. Najlepszą praktyką, którą my stosujemy wszędzie, tam, gdzie pozwala na to budżet, jest podejście do projektowania „mobile first”, czyli najpierw projektujemy sklep na telefony a dopiero potem na komputery stacjonarne, robi się tak, dlatego że ilość użytkowników korzystających i robiących zakupy przez telefon wzrasta w dynamicznym tempie i w zależności od tego, jaką masz branżę, te proporcje będą wynosić od 51 do 70 % w krajach takich jak Francja, Hiszpania, Włochy te proporcje potrafią dobić do 90%.

Projekt powinien być przedstawiony w taki sposób, aby można było kliknąć wybrany fragment zdjęcia i dodać komentarz.

Przy akceptowaniu i wysyłaniu uwag kieruj się kilkoma zasadami:
1. Nie spiesz się - przemyśl swoje uwagi i weź pod lupę fakt, że sklep oczywiście musi ci się podobać, ale to nie ty będziesz w nim kupować.
2. Pisz konkretnie! Uwaga w stylu „nie podoba mi się” nie pomoże, każdy ma inny gust, a odcieni kolorów są tysiące, więc musisz pisać konkretnie.
3. Prześlij projekt znajomym z prośbą o uwagi i sugestie, zbierz je potem wszystkie i przeanalizuj, a następnie wyślij te, z którymi się zgadzasz i wchodzą w zakres prac.
4. Zwracaj uwagę na czytelność, odstępy między sekcjami powinny być odpowiednie i równe to spowoduje, że projekt zyska na czytelności.
5. Na projekcie nie powinno być więcej niż 2 różne rodzaje czcionek.
6. Logo powinno być po lewej lub na środku a koszyk, wyszukiwarka i ulubione po prawej.
7. Jeżeli nie masz bardzo dużo kategorii głównych menu powinno być poziome wraz z wysuwanymi podkategoriami
8. Banery i grafiki powinny być spójne i tworzyć jedną spójną kompozycję.
9. Najważniejsze cechy tj. darmowa dostawa kontakt powinny znajdować się pod menu lub zaraz pod głównym banerem.
10. Staraj się, aby strona główna nie była przeładowana, niech każdy element ma sens i jakiś cel, nie wrzucaj elementów na zasadzie zapychaczy, aby było wtedy lepiej zrobić jeden duży baner z czymś konkretnym + ewentualnie ważne cechy niż na siłę dodawać 20 produktów i 10 banerów, przez co strona będzie przeładowana treściami, nikt tego nie przeczyta i będzie się dużo dłużej ładować.

Uwagi zebrane postaraj się zebrać i wysłać całą serię za jednym razem ułatwia i przyspiesza to pracę grafika, pamiętaj, aby zmiany opisywać dokładnie, tak aby grafik mógł zrozumieć, co chcesz osiągnąć np. jeżeli masz problem z wytłumaczeniem, jaki chcesz kolor, wyślij zdjęcie koloru, który Ci się podoba, jeżeli nie podoba Ci się zdjęcie na banerze, podeślij kilka które Ci się podobają, wtedy grafik wtedy wybierze najodpowiedniejsze do tego celu.

Gotowy, wzbudzający zaufanie, atrakcyjny, czytelny i użyteczny projekt Twoje sklepu internetowego.

Mam nadzieje, że właśnie taki będzie mam też nadzieje, że artykuł, który napisałem przyczynił się do tego oraz że wybrałeś dobrą firmę, które zrealizuje Twoje plany. A może to my będziemy tą firmą? Już nie możemy się doczekać kolejnych wyzwań e-commerce


A tymczasem przedstawiamy projekty, które my zrealizowaliśmy i może posłużą Ci do inspiracji.

Oceń ten artykuł:
Dziękujemy za ocenę!
Ocena:
5.00
/
5

POPRZEDNI WPIS Jak zacząć pozycjonować sklep internetowy?