A więc myślisz o założeniu swojego pierwszego sklepu internetowego i jak każdy na Twoim miejscu chciałbym, aby był on jak najlepszy. Niestety, ale jest to pojęcie względne a dla osób, które nie miały zbyt dużego doświadczenia lub nie posiadają go w ogóle, to nie do końca potrafią powiedzieć, co to oznacza, że sklep ma być jak najlepszy. Pomimo tego, że raczej sam osobiście nie będziesz tworzyć sklepu, to ta wiedza przyda Ci się w całym procesie tworzenia sklepu internetowego. Wtedy będziesz wiedzieć czego oczekiwać i jak sprawdzać wyniki pracy firmy, która taki sklep będzie tworzyć.
Tak więc, aby móc odpowiedzieć sobie na pytanie „Jak zaprojektować dobry sklep internetowy?” musisz wiedzieć, czym dobry sklep powinien się charakteryzować.
Najlepsze sklepy internetowe to takie, w których klienci potrafią szybko i intuicyjnie poruszać się po architekturze sklepu, potrafią w szybki sposób znaleźć poszukiwany produkt i niezbędne informacje o nim, bezproblemowo przejdą przez koszyk i zapłacą ulubionym sposobem płatności, a paczkę odbiorą w paczkomacie lub w domu. Dobry sklep to również dobre narzędzie dla pracy administratora, a co za tym idzie, to oprogramowanie pozwalające na szybkie i bezproblemowe zarządzanie kategoriami produktowymi oferujący szereg integracji oraz możliwości promocji w internecie.
Skoro już wiesz, jaki powinien być Twój sklep internetowy, to postaram się opisać, na co warto zwrócić uwagę podczas projektowania sklepu internetowego.
Chcesz mieć dobry dopracowany sklep internetowy? To wymaga dużo Twojego zaangażowania, bo sklep ma sprzedawać produkty, a kto ma je znać lepiej, niż Ty sam?
Zacznij od pytania, czy masz czas, aby zbudować sklep, owszem posiadamy w ofercie sklep pod klucz, gdzie to my wszystkie rzeczy wymienione w tym artykule robimy i z dużym prawdopodobieństwem zrobimy to lepiej od Ciebie, ale być może budżet nie pozwala Ci na realizację takiego zakresu.
Zakładając, że masz bardzo dużą wiedzę o swoich produktach, na opisanie i przekazanie jak największej ilości informacji, powinieneś przeznaczyć min. 8 godzin, pamiętaj, że im więcej informacji przekażesz, tym lepiej spełnimy Twoje oczekiwania oraz sklep internetowy zostanie wykonany w lepszej jakości.Dobrze pewnie już wiesz, że koszt wykonania sklepu może być bardzo różny tak jak i jakość jego wykonania. Jak zatem dobrze wybrać firmę, która wykona dla Ciebie sklep internetowy?
Zadzwoń do sklepu internetowego firmy z portfolio i zapytaj się o referencję.
Spotkaj się osobiście, a jeżeli jesteś z innego miasta, umów się na wideokonferencję, ale dobrze mieć firmę, która zajmie się Twoim biznesem na tyle niedaleko, żeby spotkanie osobiste nie było problemem, to najlepszy sposób na rozpoznanie i otrzymanie odpowiedzi na pytania
Bez względu co będziesz sprzedawać, zwróć uwagę, żeby Twój sklep miał min 90% tych funkcjonalności, które opisuję poniżej. Ich brak będzie sugerować, że program nie jest rozwijany a pomimo że dziś czegoś nie będziesz potrzebował, jest bardzo duża szansa, że będziesz potrzebować jutro, bo znajdziesz fantastyczną hurtownię, ale Twój sklep nie będzie posiadał możliwości integracji z nią lub np. nie ma obsługi wariantów, a doszły Ci produkty, które wyłącznie w ten sposób można sprzedawać.
Szybkość i stabilność działania sklepu zależy właśnie od tego czy serwer, na którym będzie Twój sklep, będzie odpowiednio szybki i wydajny. Zapytaj o to czy na serwerze są backupy czyli kopie zapasowe sklepu i bazy danych na wypadek awarii dowiedz się, jak często są wykonywane.
Jak każdy biznes zakłada się po to, aby się rozwijał, Ty też taki załóż! Upewnij się, czy firma dysponuje wiedzą i umiejętnościami, aby w razie potrzeby wykonała rozwiązania dodatkowe, które nie figurują w standardowych funkcjonalnościach sklepu. Potwierdzenia zweryfikuj np. niech wykonawca pokaże przykładowe takie realizacje
Mamy wybraną firmę i wiemy, że oprogramowanie spełnia nasze wymagania, jest rozwijane i skalowalne, podpisaliśmy umowę z wykonawcą, teraz otrzymamy brief lub prośbę o przesłanie wytycznych do projektowania.
Przykładowa realizacja naszej firmy: waybeauty.pl
- Prosta np. narysowana makieta z rozmieszczeniem elementów, jakie byś widział na stronie, może to być, coś bardzo prostego, ale i tak będzie świetną sprawą dla grafika. Oczywiście możesz spróbować pokusić się o lepszą makietę i skorzystać np. z uxpina lub innego programu do tworzenia projektów UX.
- Pełna struktura kategorii wraz z kategoriami głównymi i podkategoriami.
- Logo w wektorach, czyli w formacie SVG lub PDF, ostatecznie w PNG.
- Cechy wyróżniające sklep np. darmowa dostawa, wydłużony zwrot, możliwość odbioru w punkcie itp.
- Lista produktów, które chcesz promować najlepiej z treścią, zdjęciami takimi lifestylowymi i ceną promocyjną.
- Lista kategorii, które chciałbyś promować np. mogą znaleźć się na stronie głównej, wypromowane w ciekawy sposób.
- Lista sklepów, które Ci się podobają z zaznaczeniem co i jakie elementy się podobają i co chciałbyś mieć na swoim sklepie. Pamiętaj, że nie wolno kopiować możemy się tylko inspirować.
- Lista podstron i elementów stopki, jakie będą w Twoim sklepie internetowym.
- Inne uwagi lub elementy, na które grafik powinien zwrócić uwagę.
Tak przygotowane rzeczy wyślij spakowane w jednym e-mailu, dzięki temu, że dostajemy dużo fajnych wytycznych, czas na wykonanie projektu graficznego sklepu wykorzystujemy lepiej, ponieważ nie musimy tracić czasu na poszukiwania materiałów czy większej ilości poprawek, a więc dobrze przygotowany brief z Twojej strony to lepiej wykonany sklep, szybciej i trafniej w Twój gust.
Po przesłaniu wszystkich wytycznych po pewnym czasie dostaniesz projekt graficzny do akceptacji.
Przyszedł dzień, w którym otrzymujesz na e-mail informację o wykonanym projekcie graficznym. Taki projekt powinieneś otrzymać w rozdzielczości rzeczywistej w rozdzielczości full HD tak, aby móc zobaczyć jak projekt wygląda w proporcjach 1:1 na Twoim komputerze. Najlepszą praktyką, którą my stosujemy wszędzie, tam, gdzie pozwala na to budżet, jest podejście do projektowania „mobile first”, czyli najpierw projektujemy sklep na telefony a dopiero potem na komputery stacjonarne, robi się tak, dlatego że ilość użytkowników korzystających i robiących zakupy przez telefon wzrasta w dynamicznym tempie i w zależności od tego, jaką masz branżę, te proporcje będą wynosić od 51 do 70 % w krajach takich jak Francja, Hiszpania, Włochy te proporcje potrafią dobić do 90%.
Projekt powinien być przedstawiony w taki sposób, aby można było kliknąć wybrany fragment zdjęcia i dodać komentarz.
Przy akceptowaniu i wysyłaniu uwag kieruj się kilkoma zasadami:
1. Nie spiesz się - przemyśl swoje uwagi i weź pod lupę fakt, że sklep oczywiście musi ci się podobać, ale to nie ty będziesz w nim kupować.
2. Pisz konkretnie! Uwaga w stylu „nie podoba mi się” nie pomoże, każdy ma inny gust, a odcieni kolorów są tysiące, więc musisz pisać konkretnie.
3. Prześlij projekt znajomym z prośbą o uwagi i sugestie, zbierz je potem wszystkie i przeanalizuj, a następnie wyślij te, z którymi się zgadzasz i wchodzą w zakres prac.
4. Zwracaj uwagę na czytelność, odstępy między sekcjami powinny być odpowiednie i równe to spowoduje, że projekt zyska na czytelności.
5. Na projekcie nie powinno być więcej niż 2 różne rodzaje czcionek.
6. Logo powinno być po lewej lub na środku a koszyk, wyszukiwarka i ulubione po prawej.
7. Jeżeli nie masz bardzo dużo kategorii głównych menu powinno być poziome wraz z wysuwanymi podkategoriami
8. Banery i grafiki powinny być spójne i tworzyć jedną spójną kompozycję.
9. Najważniejsze cechy tj. darmowa dostawa kontakt powinny znajdować się pod menu lub zaraz pod głównym banerem.
10. Staraj się, aby strona główna nie była przeładowana, niech każdy element ma sens i jakiś cel, nie wrzucaj elementów na zasadzie zapychaczy, aby było wtedy lepiej zrobić jeden duży baner z czymś konkretnym + ewentualnie ważne cechy niż na siłę dodawać 20 produktów i 10 banerów, przez co strona będzie przeładowana treściami, nikt tego nie przeczyta i będzie się dużo dłużej ładować.
Uwagi zebrane postaraj się zebrać i wysłać całą serię za jednym razem ułatwia i przyspiesza to pracę grafika, pamiętaj, aby zmiany opisywać dokładnie, tak aby grafik mógł zrozumieć, co chcesz osiągnąć np. jeżeli masz problem z wytłumaczeniem, jaki chcesz kolor, wyślij zdjęcie koloru, który Ci się podoba, jeżeli nie podoba Ci się zdjęcie na banerze, podeślij kilka które Ci się podobają, wtedy grafik wtedy wybierze najodpowiedniejsze do tego celu.
Mam nadzieje, że właśnie taki będzie mam też nadzieje, że artykuł, który napisałem przyczynił się do tego oraz że wybrałeś dobrą firmę, które zrealizuje Twoje plany. A może to my będziemy tą firmą? Już nie możemy się doczekać kolejnych wyzwań e-commerce
A tymczasem przedstawiamy projekty, które my zrealizowaliśmy i może posłużą Ci do inspiracji.